KFC slaat mea culpa na ‘seksistisch reclamefilmpje’

Fastfoodketen KFC heeft zich verontschuldigd nadat er kritiek kwam op een reclamefilmpje dat in Australië de ronde doet. De spot wordt verweten seksistisch te zijn.

De reclamespot toont een jonge vrouw in een diep uitgesneden blouse die haar bh recht trekt terwijl ze zichzelf in de reflectie van een autoruit spiegelt. Dan rolt de ruit naar beneden en blijken er twee jongetjes in de wagen te zitten. Ze gapen haar aan terwijl hun moeder duidelijk niet gediend is met de situatie. De jonge vrouw glimlacht en doorbreekt de ongemakkelijke stilte: ‘Did someone say KFC?’

https://www.youtube.com/watch?v=wRriM-LPy24

Hoewel het filmpje maar 15 seconden duurt, zorgt het voor heel wat ophef. Collective Shout, een groep die tegen de objectivering van vrouwen optreedt, vindt dat de spot het beeld schept van vrouwen als sekssymbool voor het mannelijke vermaak. ‘Het verhindert ons vermogen om op te treden tegen seksistische ideeën die bijdragen aan geweld tegen vrouwen en meisjes’, zegt Melinda Liszewski van Collective Shout in een statement.

‘Boys will be boys’

‘Advertenties zoals deze versterken ook het valse idee dat we niet beter kunnen verwachten van jongens’, vervolgt Liszewski. Het filmpje is een manifestatie van de ‘boys will be boys‘-mantra.’

KFC verontschuldigt zich. Of toch een beetje. ‘We excuseren ons als er iemand zich beledigd voelt’, reageert de fastfoodketen aan de Australische Associated Press. ‘Het was niet onze bedoeling om een stereotiep beeld te geven van vrouwen of om jongens in een negatief daglicht te plaatsen.’

Toch heeft KFC het filmpje niet offline gehaald. Op zijn Australische YouTube-kanaal werd het al meer dan 50.000 keer bekeken.

Ook Peloton kreeg onlangs kritiek voor een videoclip die als seksistisch werd ervaren.

Lees ook:

Meer