Victoria’s Secret organiseert geen lingerieshows meer

De beroemde Victoria’s Secret-lingerieshow vindt dit jaar niet meer plaats. Teruglopende kijkcijfers en kritiek vanwege de #MeToo-beweging liggen aan de basis van die beslissing.

Het is als een donderslag bij heldere hemel in de modewereld. Lingeriemerk Victoria’ Secret heeft officieel de annulatie van zijn jaarlijkse show aangekondigd. Al sinds 1995 showden modellen, ook vaak ‘Angels’ genoemd, de collectie tijdens de Amerikaanse televisieshow. Eén van hen had daarbij de eer om de ‘Fantasy Bra’ te dragen, een beha met een waarde van een miljoen dollar.

Amper 3 miljoen kijkers

Maar dat alles stopt dus. Vooral het kijkerspubliek is niet meer te vinden voor de show. Hoewel de eerste televisie-uitzending in 2001 tegen de 12 miljoen kijkers trok, is dat aantal door de jaren heen sterk teruggelopen. Vorig jaar kwam het tot een triest dieptepunt met 3,3 miljoen Amerikanen die op de show afstemden.

Ook de #MeToo-beweging speelde mee in de beslissing. Victoria’s Secret krijgt al een tijdje kritiek op het seksistisch en achterhaald evenement en het gebrek aan diversiteit bij het merk. De opmerkingen dwongen marketingtopman Ed Razek in augustus al tot ontslag.

Nieuwe marketingaanpak

De financiële topman van Victoria’s Secret, Stuart Burgdoerfer, kadert de beslissing ondertussen binnen een nieuwe marketingstrategie. ‘We blijven met klanten communiceren, maar dat zal niet vergelijkbaar zijn met de grootsheid van een modeshow. Het is belangrijk dat onze marketing zich verder ontwikkelt.’

Die nieuwe marketingaanpak is nodig om de teruglopende verkoopscijfers van het merk om te keren. De slechte omzet weegt zwaar op moederbedrijf L Brands, dat in het derde kwartaal een nettoverlies van 228 miljoen boekte. Dit jaar sluiten er bovendien 53 winkels van het merk in de Verenigde Staten.

Meer