Door de pandemie moesten horecazaken bliksemsnel overschakelen op takeaway om te kunnen overleven. In de Verenigde Staten steeg het gebruik van tomatenketchup in zakjes daardoor zo snel dat de leveringsketen nu nog amper kan volgen. Er dreigt een ware ketchupdroogte in de VS, en dat is daar een big deal.
Zakjes met tomatenketchup zijn in de Verenigde Staten essentieel bij de meeste takeawaygerechten. Het is een van de hoekstenen van het Amerikaanse junkfooddieet zoals we er in Europa graag mee spotten. Maar zelfs hier eten we maar al te graag ketchup bij talloze snacks.
Na een jaar van lockdowns en een ongeziene toename aan takeawaybestellingen in de VS dreigt er nu een tekort aan ketchup voor de Amerikanen. Dat zou rampzalig zijn, want het sausje is er nog steeds even populair als ooit. ‘Iedereen is ketchup aan het inslaan’, zegt Chris Fuselier, eigenaar van een restaurant in Denver.
Restaurants over het hele land zijn wanhopig op zoek naar het belangrijke sausje, nadat duidelijk werd dat er door de grote vraag binnenkort een tekort zou dreigen. Ondertussen gebruiken restaurants eender welk ketchupmerk dat ze kunnen bemachtigen om hun huismerk te vervangen, terwijl managers de supermarkten plunderen in een radeloze poging om het rode goedje nog ergens te verkrijgen. ‘We zijn overal op ketchup aan het jagen’, geeft Fuselier nog mee.
De prijs van zo’n ketchupzakjes zijn inmiddels gestegen met 13 procent sinds januari 2020. Hun marktaandeel heeft dat van de traditionele ketchupflessen ook compleet overgenomen.
Heinz voert productie op
Ketchup is de onbetwiste koning der sauzen in de VS. Elk jaar wordt er aan de horecasector in het land maar liefst 300.000 ton aan ketchup verkocht. Bij de Amerikanen thuis wordt er nog meer van het rode sausje gegeten. Tijdens het coronajaar 2020 werd er in de VS meer dan 1 miljard dollar aan ketchup verkocht. Een stijging van 15 procent in 2019, weten we via data van Euromonitor.
Kraft Heinz blijft ook de marktleider van ketchup. Het bedrijf heeft 70 procent van het marktaandeel in handen. Maar zelfs Heinz, met zijn 150 jaar ervaring in de sector, was niet voorbereid op de stormloop aan ketchupklanten tijdens de pandemie. Het bedrijf kan niet meer volgen in de productie van ketchupzakjes.
Heinz wil daarom twee nieuwe productielijnen openen in april om de productie van die zakjes met 25 procent op te voeren. Daarmee zou Heinz zo’n 1 miljard ketchupzakjes per jaar kunnen maken. Werknemers van Heinz werken op dit moment verschillende overuren en extra shiften om te kunnen volgen. ‘We doen alles wat we kunnen’, klinkt het bij Heinz.
Lees ook: Rijkste Belg investeert ruim 355 miljoen euro in ketchupgigant Kraft Heinz
(am)