De link tussen alcohol en kanker is al lang gelegd, maar slechts de helft van de Amerikanen weet dat. Toch ziet het er niet snel naar uit dat er snel een alcoholwaarschuwing komt, in navolging van die op sigaretten. De alcohollobby is daar te sterk voor.
Dat een occasioneel glaasje alcohol goed is voor uw hart, blijkt een achterhaalde mythe. Maar de link tussen een wijntje en bepaalde kankers, zoals borst-, keel-, lever-, en darmkanker, is onomstotelijk te bewijzen. Dat zegt de Wereldgezondheidsorganisatie al sinds de jaren 80. Maar de helft van de Amerikanen weet dat niet. Een eenvoudige oplossing, zoals een verplicht label op flessen, komt er wellicht niet. Een consortium van 8 verschillende organisaties vraagt nu zo een label bij de federale overheid.
Het etiket-experiment
Niet dat zo een label nog nooit getest is. In 2017 zette de enige slijterij in Whitehorse, in de Yukon-regio van Canada, zo een label op alle verkochte flessen. Het ging om een wetenschappelijk experiment, uitgevoerd in opdracht van de Canadese overheid. Het duurde de volle maand: de alcohollobby zette alles op alles om dat experiment zo snel mogelijk stop te zetten, met succes.
Nochtans waren er duidelijk aantoonbare resultaten. De bevolking van Whitehorse is beter geïnformeerd dan de rest van Noord-Amerika. De alcoholverkoop viel er met 6 procent terug. ‘Op zichzelf kunnen goed ontworpen etiketten de kennis over alcoholrichtlijnen en gezondheidsrisico’s zoals kanker verhogen en de alcoholconsumptie per capita verlagen’, zegt onderzoeker Erin Hobin aan het gespecialiseerde magazine The Counter.
‘Ik was verbaasd dat we het een maand lang hebben volgehouden voor het werd stopgezet’, getuigt co-onderzoeker Timonthy Stockwell. ‘Dat is grotendeels gelegen aan het feit dat we het in de Yukon deden, nergens dus. Niemand wist wat er aan de hand was tot we het lanceerden, daarom kwamen we ermee weg.’ Hobin en Stockwell raadden waarschuwingsetiketten aan als resultaat van hun beperkte onderzoek.
Industrie zegt nee
Maar de alcohollobby doet er alles aan om zo een label te vermijden. Recentelijk nog, verlaagde de Amerikaanse overheid de dagelijks aanbevolen hoeveelheid alcohol voor mannen van 2 glazen naar 1. De industrie reageerde met honderden duizenden dollars in lobbygeld om die waarschuwing niet op flessen te drukken, tevergeefs. Daarnaast werd er geïnvesteerd in onderzoek naar de goede bijwerkingen van een glas alcohol. Niet onbegrijpelijk: het effect van een gezondheidswaarschuwing op sigaretten, is gekend.
De initiatiefnemers van de petitie hebben dan ook weinig hoop dat zo een etiket er ook daadwerkelijk snel zal komen. Hoewel net de berichtgeving over het lobbywerk van de alcoholindustrie in hun voordeel lijkt te werken. ‘Geïnformeerde drinkers zijn 1,6 keer meer waarschijnlijk om zo een etiketverplichting te steunen. Nochtans weten we dat we veel van mensen vragen. Alcohol is zo verankerd in onze maatschappij, het hoort bij elk feest’, zegt Hobin. ‘Mensen hun mening zal niet op 1-2-3 veranderen.’
Lees ook: