Kan ons internet de druk van het thuiswerk wel aan?

Door de bijkomende maatregelen tegen het coronavirus zijn meer mensen genoodzaakt om thuis te werken, waardoor de online aanwezigheid groter wordt. Deze ochtend waren er al wat storingen. Kunnen de operatoren de drukte wel aan?

Maandag was er een pak meer dataverkeer over vaste lijnen dan normaal. Vooral in de voormiddag viel het verschil met andere dagen op. Er was 20 tot 50 procent meer spraaktelefonie en dataverkeer dan anders. Die pieken zijn niet abnormaal op een doordeweekse dag, maar meestal komen ze pas rond 17 uur.

Deze morgen waren er wat storingen bij gebruikers van Telenet. De operator verzekert dat hij goed is voorbereid op de komende drukte en dat men niet ongerust moet zijn.

Verbindingen tussen operatoren

Woordvoerder Jimmy Smedts van de telecomwaakhond BIPT zegt dat de storing mogelijk te wijten is aan zogenaamde interconnectiepunten. Dat zijn transits tussen verschillende operatoren. Operatoren beschermen hun eigen netwerk zodat noodoproepen blijven doorkomen. Daardoor kan er wat vertraging oplopen. Maar ook voor dit probleem wordt een oplossing gezocht.

Smedts meldt ook dat ons internetverkeer actief gemonitord wordt. Elk uur wordt een rapport opgemaakt om problemen te detecteren. Dat gebeurde voor de drukte ook al. De operatoren stellen grote netwerkaanpassingen uit om volledig te kunnen focussen op de dienstverlening op dit moment. Smedts is er ook zeer van overtuigd dat ons netwerk de grote druk goed aankan.

Europa

België is een prijzig land op vlak van telecom en dat heeft zo zijn redenen. Als we het vergelijken met andere landen in Europa, behoren we bij de beste van de klas qua connectiviteit. Door de dichtheid van ons land moeten er geen grote afstanden overbrugd worden om iedereen te bereiken.

Om de pijn van de extra coronamaatregelen wat te verzachten, zetten de operatoren ook hun beste beentje voor. Telenet, Proximus en Orange geven klanten extra datavolume. Daarbovenop zijn er nog wat commerciële gestes.

Meer