Kan elke Europeaan straks een rechtszaak beginnen wegens bedrieglijke emissiesoftware in de auto?

Europese consumenten moeten in hun eigen land de kans krijgen een rechtszaak te beginnen tegen autoconstructeurs die hen wagens met bedrieglijke uitstootsoftware hebben verkocht. Dat staat in een advies van de advocaat-generaal van het Hof van Justitie van de Europese Unie. Reden was een klacht die door een Oostenrijkse consumentenorganisatie tegen autobouwer Volkswagen is opgestart.

Indien het Hof van Justitie het advies van de advocaat-generaal volgt, krijgen consumenten in de hele Europese Unie mogelijk de kans om in eigen land tegen de fabrikanten van wagens met misleidende emissiesystemen juridische procedures op te starten.

Bevoegdheden

De rechtbanken nemen meestal binnen twee tot vier maanden na het advies van de advocaat-generaal een beslissing, meldt persbureau Reuters. In de meeste gevallen wordt het advies van de advocaat-generaal gevolgd, al is dat niet verplicht.

Volkswagen zegt het niet eens te zijn met het standpunt van de advocaat-generaal. De autobouwer voegt eraan toe dat nog moet afgewacht worden in welke richting de beslissing van de rechtbank zal gaan.

De Oostenrijkse consumentenorganisatie Verein Für Konsumenteninformation (VKI) had namens 547 autobestuurders bij een nationale rechtbank tegen Volkswagen een klacht neergelegd. Maar de rechtbank gaf er de voorkeur aan het advies van het Europese Hof te vragen, zodat er duidelijkheid over bevoegdheden kon worden verkregen.

‘De kwestie van de bevoegdheid is vooral in Oostenrijk gerezen’, betoogde Volkswagen nog. ‘Zelfs indien het Hof van Justitie de stelling van de advocaat-generaal zou volgen, zou er voor eisers, beklaagden en rechtbanken in andere landen weinig veranderen.’

Onrechtmatige daad

Manuel Campos Sanchez-Bordona, advocaat-generaal bij het Europese Hof van Justitie, wijst erop dat een proces in de regel moet worden gevoerd in de woonplaats van de verweerder. ‘Wanneer er echter sprake is van een onrechtmatige daad, is er ook de mogelijkheid om de rechtszaak aan te spannen in het gebied waar de vermeende schade is toegebracht. Dat is de plaats waar de auto is gekocht.’

De Verein Für Konsumenteninformation wil compensatie voor het verschil tussen de prijs die consumenten voor de auto hebben betaald en de waarde van een gemanipuleerd voertuig. Ook eist de organisatie een dekking voor toekomstige schade. Men moet er rekening mee houden dat een rijverbod voor een vervuilende wagen tot een waardedaling leidt.

Volgens een rapport van de Europese Unie heeft Volkswagen in Oostenrijk 360.000 wagens met bedrieglijke emissiesoftware verkocht.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20