VW verdedigt zich in grootste rechtszaak in Duitse moderne geschiedenis

Meer dan 400.000 gedupeerde Duitse auto-eigenaars hebben zich verenigd om Volkswagen aan te klagen voor het Dieselgate-schandaal dat in 2015 aan het licht kwam.

De eerste hoorzitting van een groepsvordering voor schadevergoeding vindt maandag plaats in de regionale rechtbank van Braunschweig. De eerste gedupeerde Volkswagenklanten zullen worden gehoord. Zij eisen volledige terugbetaling van de aankoopprijs van hun wagen. Het is het laatste hoofdstuk in de zogenaamde Dieselgate, dat de Duitse autobouwer al meer dan 28 miljard euro heeft gekost, schrijft de Financial Times.

VW kwam vier jaar geleden in opspraak toen Amerikaanse toezichthouders aantoonden dat het bedrijf zogenaamde sjoemelsoftware in zijn auto’s had geïnstalleerd. Daardoor presteerden ze tijdens laboratoriumtesten binnen de emissienormen. Op de weg stootten ze echter veel meer schadelijke stoffen uit.

Nieuw juridisch middel

De groepsvordering, of Musterfeststellungsklage, is een juridisch middel dat speciaal in het leven werd geroepen in de nasleep van Dieselgate. Zo kunnen benadeelde consumenten makkelijker verhaal halen bij grote bedrijven.

In de jaren na de onthullingen over het wangedrag van Volkswagen werden Duitse rechtbanken overspoeld door individuele gedupeerden die schadevergoeding eisten. Tegen eind 2018 hadden verzekeringsmaatschappijen al zo’n 350 miljoen euro compensatie betaald in 144.000 individuele rechtszaken. En er lopen nog zo’n 60.000 rechtszaken.

Individuele of groepseisen?

In Duitsland is hiermee de discussie losgebarsten over wat de beste manier is voor bedrogen auto-eigenaars om schadevergoeding te krijgen. Verschillende advocatenfirma’s moedigen de eisers aan om toch voor een individuele klacht te gaan. Ze beweren dat eisers een grotere kans op compensatie hebben in individuele rechtszaken, omdat de groepsvordering waarschijnlijk zal aanslepen tot de wagens in kwestie niets meer waard zijn.

Volkswagen beweert intussen dat de eisen ongegrond zijn omdat de auto’s altijd perfect hebben gewerkt. Volgens de autofabrikant is het probleem van illegale emissieniveaus ook verholpen door middel van software-updates.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20