Kalm! Binnenkort leest (en beïnvloedt) uw auto uw emoties

Een welgemikte middenvinger en een eloquente krachtterm naar een chauffeur gegooid die u net zonder verpinken afsneed? Voor u aan het einde van de zin komt, zet uw eigen auto een kalmerend riedeltje op en krijgt u een lavendelgeurtje in de neus. Eng? Misschien, maar het komt eraan.

Auto’s die uw emoties lezen, het lijkt doodeng, en nogal Big Brother, maar tegen 2024 staan ze op de Amerikaanse snelwegen. Beter, ook in Europa komen ze eraan. Groot of klein verdriet, een woedeuitbarsting of frustratie: het kan allemaal gedetecteerd en geregistreerd worden door de AI van de toekomst.

Uw gezicht lezen

Even een kort woordje uitleg: Europa heeft een wetgeving aangenomen waardoor nieuwe wagens vanaf 2024 een zekere vorm van detectie aan boord moeten hebben. Specifiek zijn het auto’s die aan gezichtsdetectie kunnen doen om te controleren of u niet in slaap valt of te vermoeid raakt. In een ideaal scenario voorkomen ze daarmee ongevallen. Maar dat zet natuurlijk ook de deur open voor het volledig lezen van uw gezicht, en uw emoties.

Wat betekent dat? Stel dat u achter het stuur wat indommelt. De camera leest uw gezichtsuitdrukking, herkent die als ‘in slaap aan het vallen’. Dat heeft de AI geleerd van een ongeval in een andere auto. Zodra dat gebeurt, gaat de auto automatisch de muziek luider zetten. Misschien komt er wel een alarm dat u er op attendeert dat u even aan de kant moet.

Of anders, u wordt bijna aangereden door een achterligger die het concept ‘remafstand’ te breed interpreteert. U begint te vloeken en bent kwaad: de AI interpreteert dat als een teken dat u roekelozer gaat rijden. Dus gaat de muziek stiller, komt er misschien wat etherische olie aan te pas en gaat de verlichting in de auto ook meteen een toontje minder helder. Want, dat weet de auto, daar kalmeert u van.

Alternatief kan er natuurlijk ook een rondje Rage Against The Machine worden gedraaid, omdat uw auto weet dat dat u net kalmeert. Maar het idee is daarmee wel duidelijk: een auto die uw gevoelens leest, interpreteert en die vervolgens probeert te sturen naar iets dat auto-vriendelijker is.

Emoties zijn geld

Maar hoe winnen de autobedrijven nu? Emoties zijn natuurlijk ontzettend belangrijk in marketing. Met andere woorden: uw gevoelens worden niet enkel geregistreerd om uw autorit veiliger te maken, maar ook om ze door te verkopen.

Steeds meer marketeers hebben door dat een auto voor het merendeel van de inzittenden namelijk een plaats is waar ze entertainment consumeren, zelfs de chauffeur. Het dashboard van uw auto geeft al een groot stuk van uw smartphone weer. En dus willen entertainmentmakers weten hoe u reageert. Op film, op producten, op het weer. Marketingonderzoek, in de auto.

Een heel aantal Amerikaanse bedrijven, zoals Cerence, Affectiva, Xperi en Eyeris, maken intussen al de software. Ze sluiten ook partnerships met de grote jongens, zoals General Motors, Volkswagen en Daimler. Die moeten namelijk, volgens de Europese verordening, tegen 2024 bepaalde software aan boord hebben.

In de Verenigde Staten leidt dat min of meer tot een opbod aan software en de verkoop van de informatie die ze verzamelt. In Europa bestaan er richtlijnen: de informatie mag enkel gebruikt worden voor veiligheidsdoeleinden. Tenzij u er toestemming voor geeft. Hoe dat precies zal gebeuren, dat is nog niet duidelijk.

Meer
Auto