Netflix is niet langer het favoriete platform om video te bekijken onder jongeren. Voor het eerst springt YouTube over de streamingdienst. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse beurshuis Piper Jaffray.
Elk halfjaar komt Piper Jaffray met zijn ‘Taking Stock With Teens’-survey. Daarin polst de Amerikaanse investeringsbank naar het uitgavenpatroon en de merkvoorkeuren van zo’n 9.500 jongeren in de Verenigde Staten. Deze steekproef, met een gemiddelde leeftijd van 15,8 jaar, geldt als een invloedrijke consumentengroep.
Meer aanbod op YouTube
In de recentste versie van de enquête geeft 37 procent van de jongeren aan dat ze het vaakst naar video kijken op YouTube, terwijl Netflix – dat jarenlang eerste stond – op 35 procent strandt. Verder in de lijst staan ook nog Hulu en Amazon Prime Video met respectievelijk 7 procent en 3 procent.
De bevraagde jongeren hebben een voorkeur voor YouTube, omdat het een meer diverse content-bibliotheek kan voorleggen. De videodienst van internetgigant Google heeft een ruimer aanbod voor jongeren: muziekvideo’s en filmpjes van influencers, net als informatieve video’s om iets bij te leren. Ook beelden die bekende en minder bekende gamers maken terwijl ze spelen, doen het goed bij jongeren.
Cord-cutting in opmars
Nog een andere vaststelling: kabeltelevisie gaat opnieuw achteruit in de cijfers, van 14 procent naar 12 procent. Volgens Piper Jaffray zal cord-cutting dus in de toekomst nog meer voorkomen. Cord-cutting is het fenomeen waarbij consumenten een televisie-abonnement opzeggen, ten voordele van online alternatieven zoals Netflix, Hulu, Amazon Prime Video en binnenkort Disney+.