Italië wil maglev-treinen inzetten voor vervoer van goederen

De Italiaanse spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane lanceert een experiment waarbij maglev-treinen voor het transport van goederen zal worden ingezet. Daarover heeft het staatsbedrijf een akkoord gesloten met het havenbedrijf van de stad Taranto, in het zuidoosten van Italië.

Ook het provinciebestuur van de regio Apulië en het Italiaanse ministerie van Infrastructuur en Duurzame Mobiliteit nemen aan het project deel.

Hoge snelheden

“Magnetische levitatietreinen (maglev) worden meestal ingezet voor het vervoer van reizigers”, stippen de initiatiefnemers aan. “Dit nieuwe experiment zou dan ook een keerpunt kunnen zijn voor de inzet van de technologie in het goederenvervoer.”

De maglev-technologie werkt met een aantrekking en afstoting tussen de treinen en de rails. Daardoor zal de trein nooit fysiek contact met de sporen maken, maar als het ware wel boven de spoorlijn zweven. Hierdoor wordt de wrijving drastisch verminderd, waardoor ook het energieverbruik en de geluidsoverlast aanzienlijk worden beperkt, terwijl tegelijkertijd hogere snelheden kunnen worden gerealiseerd.

Het Italiaanse project moet in eerste instantie een haalbaarheidsstudie uitvoeren. Daarbij moet worden onderzocht of de maglev-technologie ook voor het vervoer van goederen geschikt is. Er zullen ook een aantal prototypes worden gebouwd.

Voor het project wordt een investering van 4 miljoen euro voorzien. Een bedrag van 1,8 miljoen euro is alvast gegarandeerd door het spoorbedrijf Rete Ferroviaria Italiana, onderdeel van Ferrovie dello Stato Italiane. Voor het saldo worden nog een aantal investeerders gezocht.

Zware investeringen

Maglev-treinen kunnen snelheden tot meer dan 600 kilometer per uur bereiken. Er zijn echter bijzonder zware investeringen nodig om de spoorweginfrastructuur voor deze treinen geschikt te maken. Dit heeft ervoor gezorgd dat de maglev-treinen tot nu toe meestal slechts op een aantal kortere trajecten werden ingezet.

De eerste commerciële maglev-trein maakte achtendertig jaar geleden in de Engelse stad Birmingham zijn debuut. Wegens de verouderde elektronica werd de service amper elf jaar later echter alweer opnieuw geschrapt.

De eerste maglev-hogesnelheidslijn werd twee decennia geleden in Shanghai gebouwd om de Chinese stad met haar luchthaven te verbinden. Daarbij wordt een afstand van dertig kilometer, dankzij een maximumsnelheid van 501 kilometer per uur, in amper iets meer dan zeven minuten afgelegd.

De snelste maglev-trein ter wereld werd tien jaar geleden door het Railway Technical Research Institute in Japan gebouwd. Die trein bereikte tijdens proefritten op het testparcours van Yamanashi een topsnelheid van 623 kilometer per uur.

Momenteel zijn er wereldwijd zes commerciële maglev-projecten in gebruik, waarvan drie services operationeel in China, twee in Zuid-Korea en één in Japan. Alleen in Shanghai haalt de magneetzweeftrein echter een gemiddelde snelheid van meer dan 400 kilometer per uur.

(bg)

Meer