Italië en Europese Commissie bereiken akkoord over opvolger Alitalia

Italië heeft met de Europese Commissie een akkoord bereikt over de lancering van de nieuwe luchtvaartmaatschappij Italia Trasporto Aereo (ITA). Het nieuwe bedrijf moet in de plaats komen van het verlieslatende staatsbedrijf Alitalia. De Italiaanse regering zegt dat het nieuwe bedrijf vanaf half oktober volledig operationeel zal zijn, maar toch blijven er volgens waarnemers nog altijd verschillende knelpunten.

De Italiaanse regering maakte vorig jaar de lancering van luchtvaartmaatschappij IT Aereo bekend. Die nieuwe entiteit moest eindelijk een oplossing bieden voor de aanhoudende financiële problemen waarmee zijn voorganger Alitalia gedurende decennia werd gekweld. Aangekondigd werd dat IT Aereo begin april dit jaar van start zou gaan.

Aansprakelijkheid

De plannen van de Italiaanse regering, toen nog onder leiding van premier Giuseppe Conte, botsten echter op een aantal vragen van de Europese Commissie.

Die wenste onder meer garanties dat de nieuwe onderneming compleet onafhankelijk zou zijn van Alitalia en dus niet aansprakelijk zou zijn voor de miljarden euro aan staatssteun die zijn voorganger de voorbije jaren heeft ontvangen. Die onderhandelingen hebben de lancering van IT Aereo met een aantal maanden vertraagd.

De regering van Giuseppe Conte had voor IT Aereo een startkapitaal van 3 miljard euro voorzien. De regering van zijn opvolger Mario Draghi heeft beslist dat het nieuwe bedrijf zijn activiteiten zal starten met een initiële injectie van 700 miljoen euro. Het saldo van het startkapitaal zal later ter beschikking wordt gesteld.

Analisten wijzen er echter op dat er nog een aantal problemen blijven. Ze wijzen erop dat IT Aereo in bijzonder moeilijke economische omstandigheden van start moet gaan. Door het gevolg van de coronapandemie is de luchtvaartactiviteit immers drastisch ingekrompen.

Bovendien hebben de aanslepende onderhandelingen met de Europese Commissie ervoor gezorgd dat concurrenten, waaronder Ryanair en Wizz Air, een aantal routes van het vroegere Alitalia voor de neus van de nieuwe maatschappij hebben kunnen inpikken.

Overheidssteun

Die moeilijke omstandigheden zouden er volgens de analisten kunnen toe leiden dat de nieuwe maatschappij meer overheidssteun nodig heeft. Daarvoor zou mogelijk de goedkeuring van de Europese Commissie moeten worden verkregen.

Bovendien moet de Europese Commissie nog beslissen of twee eerdere tranches overheidssteun die tijdens de tweede helft van het voorbije decennium aan Alitalia – voor een totaalbedrag van ongeveer 1,3 miljard euro – al dan niet als illegale staatssteun zouden moeten worden bestempeld.

Alitalia heeft de voorbije twintig jaar een verlies van 11,4 miljard euro opgestapeld en werd uiteindelijk failliet verklaard. IT Aereo zou van start gaan met een vloot van 52 vliegtuigen. Tegen het midden van dit decennium zou de maatschappij 105 vliegtuigen willen kunnen inzetten.

Bij de opstart van zijn activiteiten zou de nieuwe maatschappij 2.800 medewerkers van Alitalia overnemen. Volgend jaar zouden nog eens 5.750 aanwervingen volgen. Alitalia had ongeveer 11.000 werknemers in dienst.

(tb)

Meer