Budgetmaatschappijen maaien gras weg voor de voeten van opvolger Alitalia

De budgetmaatschappijen Ryanair en Wizz Air voegen volop Italiaanse binnenlandse verbindingen aan hun aanbod toe. Daarmee proberen deze maatschappijen Italiaanse marktaandeel in te pikken, ten koste van de nieuwe Italiaanse carrier, die nog altijd niet van start is kunnen gaan. Dat heeft het persbureau Reuters gemeld.

Italia Trasporto Aereo (ITA) moet de opvolger worden van de Italiaanse historische luchtvaartmaatschappij Alitalia, die failliet is gegaan en wordt ontmanteld. ITA wordt een Italiaans staatsbedrijf, maar de onderhandelingen tussen de Italiaanse regering en de Europese Commissie over die constructie slepen aan. Dat heeft de officiële lancering van ITA alvast tot minstens augustus uitgesteld.

Italiaans marktleider

Ryanair, de grootste budgetmaatschappij van Europa, bood voor het uitbreken van de pandemie in Italië ongeveer zestig binnenlandse routes aan. Deze zomer zou echter al van meer dan honderd Italiaanse binnenlandse verbindingen gewag worden gemaakt.

‘Ryanair zou tijdens het tweede kwartaal van dit jaar Alitalia op eigen terrein kunnen voorbijsteken’, merkt consulent AlixPartners op. ‘Ryanair had op de Italiaanse binnenlandse markt voor de uitbraak van de coronapandemie een aandeel van 32 procent, maar dat zou nu kunnen oplopen tot 35 procent. Tegelijkertijd zou er bij Alitalia sprake kunnen zijn van een inkrimping van 41 procent naar 32 procent.’

‘Budgetvliegers, met onder meer ook nog easyJet, zouden tijdens het tweede kwartaal tot 67 procent van de binnenlandse vluchtcapaciteit voor hun rekening kunnen nemen’, aldus AlixPartners. ‘Voor de uitbraak van de pandemie lag dat aandeel op 54 procent. Ook dat al was ruimschoots meer dan het Europese gemiddelde, waar er sprake is van ongeveer 40 procent.’

‘Bij gebrek aan concurrenten krijgen de budgetmaatschappijen op de Italiaanse markt vrij spel’, waarschuwt Franco Gattinoni, voorzitter van het Italiaanse reisbureau Gattinoni. ‘We hebben alles in handen gelaten van mensen die alleen maar aan winsten denken en geen enkele rekening houden met het welzijn van de sector.’

Gattinoni maakt zich zorgen dat budgetmaatschappijen van lage luchthaventarieven gebruik willen maken om snel capaciteit op te bouwen, maar even vlug weer verdwijnen wanneer zich elders betere kansen voordoen. Zowel Ryanair als Wizz Air hebben de voorbije maanden hun aanwezigheid op de luchthavens Linate in Milaan en Fiumicino in Rome opgevoerd.

Economische motor

Ryanair is al geruime tijd de belangrijkste aanbieder van vluchten tussen Italiaanse locaties en andere bestemmingen in de Europese Unie. Het Ierse bedrijf zegt met zijn lage tarieven en rechtstreekse vluchten vanaf secundaire luchthavens een motor van de Italiaanse economie te zijn geworden.

Ryanair wijst er daarbij op in Italië verbindingen aan te bieden die Alitalia nooit in portefeuille heeft gehad. De Ierse maatschappij is ook een groot criticus van staatsluchtvaartmaatschappijen. In totaal heeft Ryanair rond Italiaanse luchthavens voor deze zomer een netwerk van 630 routes uitgebouwd.

‘De evoluties in Italië weerspiegelen een beweging die in heel Europa kan worden vastgesteld’, voert Reuters nog aan. ‘De grote carriers zijn in sterke mate afhankelijk van zakenreizen en intercontinentale vluchten. Dat zijn sectoren die zich naar verwachting langzamer van de coronacrisis zullen herstellen dan regionale verplaatsingen.’ 

In april had Fabio Lazzerini, chief executive van ITA, al gewaarschuwd dat de afwezigheid van Alitalia op de markt ruimte had gelaten voor agressieve campagnes van concurrenten.

Meer