Italiaans treinvervoer wil positie in transport versterken

De Italiaanse spoorwegmaatschappij Gruppo Ferrovie dello Stato Italiane (FS) zal de volgende tien jaar 160 miljard euro investeren in de verbetering en uitbreiding van zijn infrastructuur. Daarnaast zal ook nog eens een bedrag van 190 miljard euro worden gereserveerd voor de verdere uitbouw van het vervoer over land.

Dit blijkt uit het nieuwe industriële plan dat de FS Group wil realiseren. Het plan moet volgens Luigi Ferraris, chief executive van de FS Group, het vervoer in Italië fundamenteel kunnen veranderen.

Modal split

In Italië heeft het spoor een modal split van 10 procent. Daarmee heeft de trein in het Italiaanse transport een beperkt aandeel wanneer de vergelijking met buurlanden wordt gemaakt. In Zwitserland gebeurt immers 75 procent van het Alpenverkeer met de trein.

De FS Group wil de trafieken op het Italiaanse spoornet echter gevoelig opdrijven. Daarbij wordt niet alleen in nieuwe infrastructuur geïnvesteerd, maar er komt volgens Ferraris ook in de organisatie een belangrijke verschuiving.

De FS Group zal in vier dochterondernemingen – gericht op respectievelijk infrastructuur, passagiers, logistiek en stedelijk vervoer – worden opgedeeld. De infrastructuurdivisie Rete Ferroviaria Italiana (RFI) krijgt met een budget van 150 miljard euro de grootste financiële injectie.

Daarnaast wordt nog eens 10 miljard euro toegewezen aan Anas, een afdeling die binnen de FS Group verantwoordelijk is voor de wegeninfrastructuur. De logistieke divisie, die wordt geleid door Mercitalia Group, krijgt de beschikking over een budget van 2,5 miljard euro.

“FS Group wil investeren in nieuw materieel, nieuwe terminals en nieuwe sporen”, beklemtoonde Ferraris. “Dit moet het bedrijf toelaten om het aandeel van het goederenvervoer per spoor de volgende tien jaar te verdubbelen.”

Daarbij wijst hij onder meer naar de nieuwe terminal Milaan Smistamento, die momenteel wordt gebouwd en die over drie jaar operationeel zou moeten zijn. Dat complex wordt mee gefinancierd door de Zwitserse overheid, zodat een tijdige afronding van de werken zou kunnen worden gegarandeerd.

Havens

Ferraris benadrukte verder dat de FS Group ook de positie van de Italiaanse havens op de internationale corridors verder wil verbeteren. Daarbij verwijst de topman vooral naar de haven van Genua, die volgens hem een belangrijke draaischijf kan worden wanneer de stad dankzij de bouw van een nieuwe tunnel op de corridor Rijn-Alpen kan worden aangesloten.

Met de nieuwe investeringen zal de infrastructuur van de FS Group volgens Ferraris verder worden uitgebreid tot 16.800 kilometer spoorlijnen, met 1.670 tunnels en 23.000 bruggen en viaducten. Het net zal ook stations tellen.

“Het nieuwe plan heeft alles om het Italiaanse transportbeleid fundamenteel te veranderen,” werpt Ferraris nog op. “Er is een sterke bereidheid om het marktaandeel van het spoorvervoer te vergroten. Er kan daarbij dit keer ook op de financiële samenwerking met Zwitserland rekenen. Het feit dat andere landen in Italië investeren, zal voor de verhoopte veranderingen een belangrijke stimulans zijn.”

“Dit plan zal het marktaandeel van het spoor verhogen”, stipt Ferraris nog aan. “Zwitserland vertegenwoordigt het streefdoel van de modal split die ook Italië op termijn wil bereiken. De bestaande en toekomstige infrastructuur zal de rol van Italië op de internationale markt veranderen.”

FS Italiane wil de volgende tien jaar tevens 40.000 nieuwe werknemers aantrekken. Momenteel heeft het bedrijf 82.000 mensen in dienst.

Meer