Sneller, verder, goedkoper en vaker de trein op: Europa werkt aan nieuw internationaal treinplan

Europa wil de internationale treinreizen op alle vlakken verbeteren. Zo komen er nieuwe hogesnelheidslijnen, hogere snelheden en zullen de tickets een stukje goedkoper worden. Dat maakte de Europese Commissie bekend in een persmededeling.

De eerste nieuwigheid wordt het Trans-European Transport Network, of TEN-T. Dit houdt in dat het huidige hogesnelheidsnet wordt uitgebouwd, met onder meer ritten tussen Boedapest en Boekarest, tussen het Spaanse Vigo en Porto in Portugal en een lijn tussen Hamburg en Kopenhagen. Op die routes zullen passagierstreinen een snelheid van 160 kilometer per uur mogen rijden; voor goederenvervoer ligt de snelheidslimiet op 100.

Gemakkelijker

Naast meer treinen belooft de Europese Commissie ook een snellere en gemakkelijkere instapprocedure. Nu is die vaak nodeloos complex, en moet je soms uren op voorhand aanwezig zijn. Daar wil de Commissie nu komaf mee maken, om zo het internationaal vervoer per trein aantrekkelijker te maken.

“De voorstellen van vandaag zetten de Europese doelstellingen op weg naar een duurzame toekomst: snellere Europese verbindingen met toegankelijke tickets en verbeterde passagiersrechten. Ook biedt de Europese Unie steun aan steden om het openbaar vervoer uit te breiden en te verbeteren, om fiets- en wandelinfrastructuur te bouwen, en projecten te stimuleren die het beste gebruik maken van de oplossingen voor slim en efficiënt autorijden”, verklaart Frans Timmermans, Eurocommissaris voor de European Green Deal.

Met de aankondiging van het TEN-T, erkende de Europese Commissie ook dat de evolutie van de internationale Europese spoorplannen te traag gaan. Tussen 2001 en 2018 steeg het aantal passagiers op de Europese spoorwegen van 339,9 miljard naar 407,2 miljard; het aandeel internationale reizigers steeg van 6,7 procent naar 6,9 procent. Amper dus.

Goedkoper

Concreet wil de EU nu vooral inzetten op langeafstandsritten, een markt die nu vooral door luchtvaartmaatschappijen wordt bediend. Om die ritten aantrekkelijk te maken, kijkt de Unie naar een systeem waarbij de tickets belastingvrij worden gemaakt. Hiermee volgen ze Duitsland, waar een soortgelijk systeem van kracht is: langeafstandsreizen per trein is daar sinds vorig jaar onderworpen aan 7 procent BTW, in plaats van 19 procent daarvoor.

Ook zal het mogelijk zijn om met één ticket te reizen: nu moet een reiziger vaak verschillende (lokale) ticketjes combineren om tot aan de bestemming te geraken.

(lp)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20