iPhone-maker Foxconn heeft 100.000 nieuwe werknemers aangeworven om personeelstekort op te vangen

Volgens Chinese staatsmedia hebben meer dan 100.000 mensen zich aangemeld tijdens een massale wervingscampagne van iPhone-fabrikant Foxconn.

Waarom is dit belangrijk?

Door het strenge Zero COVID-beleid van de Chinese regering, kampt fabrikant Foxconn met een extreem personeelstekort. Om de schade in aanloop naar de feestdagen te beperken is de fabrikant daarom begonnen met een massale wervingscampagne.

In het nieuws: De succesvolle wervingscampagne van het Taiwanese bedrijf komt op een moment dat de fabriek bij de Chinese stad Zhengzhou – in het zicht van de feestdagen – met een serieus personeelstekort kampt.

  • “Het quotum is eindelijk bereikt. En ons wervingsproces is nu tijdelijk gesloten”, vertelde een leidinggevende van Foxconn aan Chinese staatsmedia.
  • Met het uitgebreide personeelsbestand hoopt de fabrikant de productie-achterstand die hij de afgelopen weken heeft opgelopen weer in te halen.

De Foxconn-fabriek in Zhengzhou, die voor Apple de populaire iPhone 14-modellen maakt, gaat momenteel gebukt onder het strenge “Zero COVID-beleid” van de Chinese regering.

  • Om te kunnen blijven functioneren is de fabriek daarom begonnen met het invoeren van een “gesloten lussysteem”, waarbij het personeel permanent in de fabriek verblijft en geen contact heeft met de buitenwereld. Werknemers worden daarnaast dagelijks getest en opgesloten in slaapzalen voor quarantaine.
  • Om aan het strenge regime van de fabriek te ontsnappen sloegen eind oktober honderden werknemers op de vlucht, uit angst om vast te komen zitten in het complex.
  • “Het was een complete chaos in de slaapzalen”, zei een 22-jarige werknemer met de naam Xia tegen de Financial Times. “We sprongen over een plastic en een metalen hek om de campus te verlaten”.

Cruciale periode

Fabrikant Foxconn bevindt zich momenteel in een cruciale periode, waarin Apple voor de feestdagen zijn pas gelanceerde iPhone 14 massaal in de winkels wil hebben liggen.

  • Volgens Reuters produceert Foxconn ongeveer 70 procent van de wereldwijde iPhone-zendingen van Apple. Echter is de productie met ruim een derde gedaald, als gevolg van de strenge COVID-19-beperkingen in China.
  • Dankzij het strenge COVID-beleid van Beijing waarschuwt Apple dat klanten zullen worden geconfronteerd met langere wachttijden in aanloop naar de feestdagen.
  • Volgens deskundigen zullen de lockdown-maatregelen in China serieuze gevolgen hebben voor het bedrijf uit het Californische Cupertino. De techgigant zei vorige maand nog dat zijn groei in de huidige periode zal vertragen, als gevolg van de problemen rondom de productie van de nieuwe iPhone. Daarom heeft het bedrijf de aanwerving van personeel tijdelijk stopgezet.

Ook nog: Om het personeel zoveel mogelijk aan het werk te houden is Foxconn daarnaast begonnen met het verhogen van de lonen

  • Het uurloon zou met 36 procent zijn verhoogd, naar ongeveer 5,20 dollar per uur, schrijft nieuwsdienst Bloomberg
  • Ook zijn de dagelijkse bonussen verhoogd naar 55 dollar per dag voor werknemers die deel uitmaken van de eenheid die verantwoordelijk is voor het maken van elektronica, waaronder smartphones.

Als reactie op de grilligheden van Beijing, is Apple daarom begonnen met het verplaatsen van een deel van zijn productie naar landen zoals India en Vietnam. Het is een belangrijke stap voor het bedrijf, dat zichzelf stapsgewijs minder afhankelijk probeert te maken van China.

  • “We zijn verheugd dat we de iPhone 14 in India gaan produceren”, zei een woordvoerder van Apple eind september.
  • Analisten schatten dat Apple tegen 2025 van India een wereldwijde hub voor de productie van iPhones zal maken.
  • Naast een gedeelte van de nieuwe iPhones heeft Apple ook een andere belangrijke productielijn uit China weggetrokken. Zo is het bedrijf begonnen met de proefproductie van de Apple Watch en MacBook-modellen in Vietnam. Daar worden momenteel al bepaalde iPads en AirPods van de technologiereus geproduceerd.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.