Het Amerikaanse technologiebedrijf Apple heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar 46,9 miljoen iPhones verkocht. Dat betekende nog slechts een stijging met 0,4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De cijfers bevestigen een trend die de voorbije kwartalen al kon worden vastgesteld en waaruit kan worden besloten dat de verkoop van iPhones zijn piek heeft bereikt.
Tegelijkertijd kunnen de resultaten echter ook als een keerpunt worden beschouwd in de geschiedenis van de onderneming, die zich steeds meer van een verkoper van hardware tot een aanbieder van digitale diensten ontwikkelt.
Stagnatie
“Er kon de voorbije kwartalen al worden vastgesteld dat de verkoop van iPhones een stagnatie begon te vertonen,” zegt Steve Kovach, redacteur technologie bij Consumer News and Business Channel (CNBC). “De smartphone blijft voor het bedrijf weliswaar nog altijd de belangrijkste inkomstenbron, maar de verkopen kunnen lang niet meer worden vergeleken met de vooruitgang die nagenoeg een decennium geleden kon worden opgetekend.”
“Er is echter ook een andere zijde aan het verhaal. De cijfers kunnen immers ook worden bestempeld als een aanwijzing dat de strategie van Apple een duidelijke verschuiving vertoont.”
“De iPhone is voor Apple winstgevender dan ooit,” beklemtoont Kovach. “Dat heeft het bedrijf te danken aan de toenemende interesse voor de duurdere modellen uit de portfolio. De gemiddelde verkoopprijs van de iPhone steeg op één jaar tijd met 28 procent.”
“Hieruit blijkt dat klanten bereid zijn extra te betalen voor een iPhone dan enkele jaar geleden. De iPhone toonde het voorbije kwartaal voor Apple de grootste winstgevendheid uit de geschiedenis. Luca Maestri, financieel directeur van Apple, benadrukt dan ook dat de verkopen van de iPhone niet langer noodzakelijk representatief zijn voor de onderliggende kracht van het bedrijf.”
Diensten
Bovendien wijst Kovach erop dat Apple een grotere nadruk op zijn dienstensector – die onder meer het aanbod van platformen zoals Apple Music, App Store of iCloud omvat – wil leggen. Deze activiteiten hebben het voorbije kwartaal een omzet van 9,98 miljard dollar geregistreerd. Dat betekende een stijging met 27 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. “
Financieel directeur Maestri stelde dan ook dat voortaan geen individuele cijfers over de verkoopvolumes van hardware zullen worden gemeld, maar wel zal informatie worden verspreid over de marges die door de dienstenplatforms worden gerealiseerd.
Tim Cook, chief executive van Apple, wees er in dat verband ook al op dat het aantal klanten van de onderneming een dubbelcijferige groei heeft laten optekenen. “Hieruit kan worden afgeleid dat een groot aantal consumenten die voor de eerste keer op een iPhone beroep doen, een apparaat tweedehands heeft gekocht,” betoogt Kovach.
“Dit klantenbestand verschijnt niet in de verkopen van nieuwe iPhone-toestellen. Elke nieuwe gebruiker biedt het bedrijf echter bijkomende gelegenheden om nieuwe inkomsten te genereren. De omzettenaan services zijn niet afhankelijk van de verkopen van nieuwe telefoons, maar worden wel bepaald door de omvang van het totale klantenbestand.”
“Dit wordt wellicht het grote verhaal van Apple volgend jaar,” voorspelt Kovach nog. “De onderneming zal immers niet langer focussen op de uitbreiding van het gebruikersbestand van de iPhone, maar zal vooral wijzen op de inkomsten die de klanten aan de hand van abonnementen en digitale services voor Apple zullen genereren.”