iPhone is het meest succesvolle product aller tijden

De iPhone is het meest succesvolle product aller tijden. Er zijn er 1,6 miljard van verkocht. Rekent men de afgeleide producten mee (iPad, Watch, iPod), dan komt dat totaal op meer dan 2,2 miljard stuks. 1,5 miljard daarvan zijn nog in gebruik.

Wereldwijd zijn er zo’n 1 miljard iPhone-gebruikers. De totale omzet die de iPhone sinds zijn lancering in 2017 heeft gegenereerd overtreft de 1.000 miljard dollar.

De website Asymco deed onderzoek naar het succes van de iPhone. Belangrijkste factor van dat succes is het dynamisme, is de conclusie. De iPhone is alles behalve een statisch verhaal. Tijdens de voorbije jaren is Apple dan ook voortdurend nieuwe wegen ingeslagen.

  • De lancering van de App Store, een platform waar miljoenen programmeurs de kans kregen om het product te verbeteren.
  • Accessoires: een niche die derde partijen de kans geeft hardware te produceren die dan door Apple wordt gelicentieerd wanneer ze compatibel is met de iPhone.
  • Distributie via veelvuldige kanalen.
  • Integratie met andere Apple-producten.
  • De marketing van oudere producten naast de nieuwe, maar dan tegen goedkopere prijzen.
  • Een meer uitgebreide portefeuille, waarbij men gelijkaardige producten kan kopen tegen verschillende prijzen.
  • Ruil- en financieringsmogelijkheden bij aankoop van een nieuw toestel

iTunes

Al deze initiatieven hebben bijgedragen tot het succes van de iPhone, maar de grootste verandering was ongetwijfeld de uitbreiding van het dienstenaanbod. Aan de basis daarvan lag het muziekplatform iTunes, dat al bestond voor de iPhone op de markt kwam en dat muziek aanbood voor de iPod.

Spendeerden klanten in 2006 zo’n 3,3 miljard dollar op iTunes, dan was dat in 2018 opgelopen tot 80,5 miljard. Vandaag heet iTunes gewoon Services en komt de grens van 100 miljard dollar in zicht. Op het platform worden voornamelijk door derden ontwikkelde apps en content verkocht. Het aanbod werd onlangs nog eens uitgebreid met tv, films, financiële diensten en nieuws.

Uitzonderlijk hoge winstmarges

Apple-producten komen met uitzonderlijke hoge winstmarges: 64% bruto voor diensten, 34% voor producten). Honderden bedrijven hebben getracht Apple-producten te kopiëren en tegen een lagere prijs op de markt te brengen. Maar Apple heeft zich de voorbije 12 jaar veerkrachtig getoond. Klanten tonen zich loyaal en tevreden en 90% onder hen bezit meer dan één Apple-product.

Sinds zijn oprichting is Apple altijd rond de klanten georiënteerd geweest, niet rond de producten. De vraag die men stelt is “wat kan het bedrijf doen om de gebruikservaring en de klanttevredenheid te verbeteren”, eerder dan “welke producten kunnen we maken”.

Meer