Apple wordt een dienstenbedrijf en start met 1.400 miljoen potentiële klanten

Apple heeft maandag een ganse reeks nieuwe diensten en upgrades voorgesteld. Het bedrijf van wijlen Steve Jobs claimde duidelijk de toekomst. Die zal zich rond smartphones, eerder dan rond de televisie afspelen.

Het Amerikaanse tech-concern Apple transformeert zich onder impuls van dalende iPhone-verkopen duidelijk van hardware- naar dienstenbedrijf. Het stelde maandag tal van nieuwe, betalende abonnementsdiensten voor.

Lezen, kijken, luisteren, gamen en betalen? Één adres: Apple

  1. Lezen: Apple News bevat artikels uit + 200 kranten en magazines (prijs USA: 9,99 dollar per maand)
  2. Kijken: Apple TV+ is een nieuwe tv-app/streamingdienst die programma’s zal aanbieden met o.a. Reese Witherspoon, Alfre Woodard en Kumail Nanjiani. Ook Steven Spielberg en Oprah behoren tot de contentmakers. Apple tv+ zal in meer dan 100 landen beschikbaar zijn en dat al vanaf deze herfst. (prijs USA: 9,99 dollar per maand)
  3. Luisteren: Apple Music (prijs USA: 9,99 dollar per maand)
  4. Gaming: Apple Arcade (prijs USA: nog niet meegedeeld)
  5. Betalen: Apple Card, een nieuwe kredietkaart die later deze zomer wordt gelanceerd. Die kaart zal dan worden gekoppeld aan het betaalsysteem Apple Pay. De Apple Card werd ontwikkeld in samenwerking met Mastercard en de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs. Deze kaart zal enkel de naam van de kaarthouder bevatten en geen nummer. De CVC-code bevindt zich in de Apple Wallet op de iPhone. De veiligheid wordt verzekerd via FaceID of TouchID. Er zullen bij gebruik in het buitenland geen kosten worden aangerekend.

In tegenstelling tot Amazon Prime is hier geen sprake van een eenmalig jaarlijks abonnementsgeld waarmee de klant recht heeft op tal van diensten. (Daarbij kunnen klanten rekenen op gratis levering van bestellingen binnen 2 tot 48 uur, maar ook op toegang tot de streamingdienst Amazon Prime, Amazon Photos, Amazon Drive en gunsttarieven voor abonnementen op Kindle, Audible en vele andere diensten). Toch lijkt het een stap in die richting. Daarbij zullen iPhone-gebruikers makkelijk voor de kost van een oude gesubsidieerde iPhone opdraaien, enkel in jaarlijkse abonnementen.

1,4 miljard potentiële gebruikers

Apple start deze nieuwe diensten niet van nul, maar van een klantenbestand van 1,4 miljard gebruikers. Het gaat dan om mensen die een of ander geactiveerd Apple-gadget bezitten. Bijvoorbeeld een iPhone,een iPad, een Mac of een iWatch.

Ter vergelijking: Netflix beschikt vandaag over 139 miljoen klanten, zijnde een tiende van het Apple-potentieel.

Analisten zien dan ook een potentieel van 100 miljoen abonnees op de middellange termijn ( 3 tot 5 jaar). De inkomsten worden geraamd op 7 tot 10 miljard dollar per jaar.

Meer