Investering Amazon in maaltijdbezorger Deliveroo kan dan toch doorgaan

De geplande minderheidsinvestering van de Amerikaanse webgigant Amazon in de Britse maaltijdbezorgdienst Deliveroo kan dan toch doorgaan. De Britse markttoezichthouder CMA heeft na 15 maanden van onderzoek niet langer bezwaar tegen de deal en maakte dinsdag haar finale beslissing bekend, meldt Deliveroo.

Volgens Deliveroo luidt de conclusie van de CMA dat de investering ‘niet heeft geleid, en naar verwachting ook niet zal leiden, tot een aanzienlijke vermindering van de concurrentie’. Geen van de vijf bezwaren waarop de concurrentiewaakhond haar onderzoek heeft gebaseerd werden bevestigd, luidt het.

‘We zijn blij dat de CMA haar 15 maanden durende onderzoek heeft afgerond en dat de minderheidsinvestering van Amazon nu door kan gaan’, reageert woordvoerder Rodolphe Van Nuffel van Deliveroo België.

Geplande investeringen

Met het geld van Amazon wil het maaltijdbestelbedrijf naar eigen zeggen inzetten op het aanbieden van hyper gepersonaliseerde diensten aan klanten en op de ontwikkeling van nieuwe tools en hulpmiddelen om restaurants in een context van onzekerheden te helpen bij het zich aanpassen en het verhogen van de omzet.

Er zal ook worden geïnvesteerd in innovatie onder de vorm van delivery-only kitchens (Editions). Met een Deliveroo Editions-site kunnen restaurants uitbreiden en groeien in nieuwe stadzones, zonder zelf te moeten investeren in een locatie.

Deliveroo is momenteel actief in twaalf landen, waaronder België, en werkt samen met 100.000 restaurants. Het bedrijf kondigde in mei 2019 aan dat het via een investeringsronde in totaal 575 miljoen dollar had opgehaald bij verschillende geldschieters. Amazon was daarbij verantwoordelijk voor het grootste deel van de investering en verwierf met de deal een belang van 16 procent in Deliveroo.

Meer