Het voorbije jaar deden wereldwijd 3,9 miljoen gebruikers beroep op satellietcommunicatie die door het internet-of-things werd ondersteund. De sector zal bovendien een verdere groei met 40,3 procent per jaar laten optekenen. Daardoor zullen over vier jaar 21,2 miljoen abonnees kunnen worden geïdentificeerd. Dat blijkt uit een rapport van analist Berg Insight.
Het internet-of-things vindt in satellietcommunicatie een bijzonder sterke groeisector. “Slechts ongeveer 10 procent van het oppervlakte van de aarde kan door traditionele communicatienetwerken worden gedekt”, voert Johan Fagerberg, analist bij Berg Insight, daarbij aan. “Dit laat een grote opportuniteit voor geconnecteerde satellietcommunicatie.”
Afgelegen locaties
“Geconnecteerde satellietcommunicatie vormt een interessante aanvulling op de traditionele netwerken”, verduidelijkt Fagerberg. “De technologie kan onder meer op afgelegen en moeilijk bereikbare locaties een aanzienlijke meerwaarde betekenen.”
“Onder meer de landbouw, het maritieme en intermodale transport, de exploratie van olie en gas, nutsbedrijven en de bouwsector zijn interessante toepassingsgebieden. Deze mogelijkheden zorgen ervoor dat niet alleen de gevestigde satellietoperatoren zich op deze markt manifesteren, maar zorgt er tevens voor dat een grote groep nieuwe partijen activiteiten aanbieden.”
De marktleiders zijn Iridium, Orbcomm, Inmarsat en Globalstar. De grootste partij in de sector is het Amerikaanse bedrijf Iridium, dat inmiddels op 1,3 miljoen abonnees kan rekenen. Het voorbije jaar zag Iridium het aantal gebruikers van zijn diensten nog met 21 procent toenemen.
Orbcomm en Inmarsat nemen met een gezamenlijke portfolio van 1,1 miljoen abonnees de tweede plaats in, gevolgd door Globalstar met 0,42 miljoen gebruikers. Ook Kineis (Frankrijk) en Thuraya (Verenigde Arabische Emiraten) hebben een netwerk van tienduizenden klanten kunnen uitbouwen.
Mobiele telefoon
“De sector zal de volgende vijf jaar nog gevoelig aan belang winnen”, merkt Fagerberg nog op. “Daarbij zullen ook steeds meer samenwerkingsverbanden tussen satellietbedrijven en mobiele operatoren kunnen worden opgemerkt.”
“Deze partijen zullen vaak hybride modellen met een combinatie van traditionele verbindingen en geconnecteerde satellietcommunicatie aanbieden. De collaboratie die recent tussen T Mobile en SpaceX werd aangekondigd, is daarvan een typisch voorbeeld.”
Ook fabrikanten van mobiele telefoons, zoals Apple of Huawei, tonen in toenemende mate interesse in de technologie. Aangekondigd werd onder meer dat de iPhone 14 van Apple en de Mate 50 van Huawei door satellietcommunicatie zal worden ondersteund. Apple zou daarbij een samenwerking met Globalstar opzetten.
(lb)