Het IEA stelt dat Europese landen, naar aanleiding van de Rusland-sancties, beter torenhoge dieselprijzen incalculeren in hun begrotingen.
Internationaal Energieagentschap (IEA): “Stijgende dieselprijzen kunnen Europese energiecrisis verergeren”

Waarom is dit belangrijk?
Een nieuwe week, een nieuwe waarschuwing van het Internationaal Energieagentschap (IEA) voor Europa, zo lijkt het soms. Toch is hier sowieso waakzaamheid geboden. Het aantal personenwagens dat op diesel rijdt, maakt namelijk meer dan 40 procent van de Europese markt uit, volgens gegevens van databureau Rystad Energy. En diesel geldt als belangrijke brandstof voor de economische groei.De essentie: Zodra het EU-embargo op uit Rusland ingevoerde diesel ingaat, zal de concurrentie op een al “uitzonderlijk krappe markt” nog worden opgedreven, stelt het IEA.
- En: “Hoge dieselprijzen wakkeren de inflatie aan, waardoor de druk op de wereldeconomie en de wereldvraag naar olie toeneemt”, zo citeert de Britse zakenkrant Financial Times de intergouvernementele organisatie.
- Concreter: “De concurrentie voor niet-Russische dieselvaten zal hevig zijn, waarbij EU-landen ladingen uit de VS, het Midden-Oosten en India zullen moeten wegkopen bij hun traditionele afnemers”, voorspelt het IEA.
- De uitweg: “Verhoogde raffinagecapaciteit zal uiteindelijk de spanningen op dieselgebied helpen verlichten. Maar tot die tijd, als de prijzen te hoog worden, kan verdere vraagvernietiging onvermijdelijk zijn om de onevenwichtigheden op de markt weg te werken.”
Stakingsgolf
Context: Nog voor de start van de oorlog in Oekraïne was er al sprake van een opwaartse druk op de dieselprijzen. Sinds het begin van de COVID-pandemie werd immers voor 3,5 miljoen vaten per dag aan raffinagecapaciteit gesloten, zo berekende het IEA.
- De problemen met de toeleveringsketen worden daarbij alleen maar verergerd door de stakingen en vakbondsacties bij Europese raffinaderijen. Het personeel wenst een forsere loonsverhoging om de galopperende inflatie bij te kunnen benen.
- De eerste stakingsgolf trof in oktober vooral het noorden van Frankrijk, en stuwde op een bepaald moment de dieselprijzen meer dan 80 dollar hoger dan de prijs van ruwe olie, aldus nog het IEA.
Verder: In de nabije toekomst worden nog werkonderbrekingen verwacht bij ExxonMobil in het VK, en BP in Rotterdam.
- Het EU-embargo op Russische geraffineerde olieproducten treedt dan weer vanaf februari in effect.
(ns)