Gevolg EU-embargo: Russische olie-exporteurs kopen en masse speciale tankers om rond Europa te varen

Tot 1 miljard dollar werd van mei tot augustus dit jaar uitgegeven aan de aankoop van tweedehandsschepen die ladingen olie kunnen vervoeren in ijzige zeeën. Dat is ongeveer het vijfvoudige van wat vorig jaar aan dergelijke schepen, IJsklasse-tankers genaamd, werd uitgegeven.

Dat meldt de in Londen gevestigde scheepsmakelaar EA Gibson, die zich baseert op eigen data.

Vorig jaar werden de aankopen grotendeels toegeschreven aan olie-afnemers uit China en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Richard Matthews, hoofd onderzoek van EA Gibson, speculeerde tegenover de nieuwssite Bloomberg dat de toegenomen vraag nu waarschijnlijk komt van bedrijven die van plan zijn Russische olie uit te voeren nadat het EU-embargo op Russische olie-import over zee, van kracht wordt. Deze bedrijven zouden een voorraad aanleggen van schepen die de capaciteit hebben om rond het Oude Continent te varen.

Olie doorgeven van schip tot schip

Meer concurrentie en een tekort aan de lange-afstandstankers leidt niet alleen tot hogere prijzen. Het zwarte goud zou ook van schip tot schip worden doorgegeven, om zo de oorsprong van de lading te verdoezelen.

Dat is een tactiek die al is waargenomen bij Russische olie-exporteurs. Sinds de Russische invasie van buurland Oekraïne in februari begon, zouden volgens zakenkrant Nikkei Asia maar liefst 41 schepen actief zijn in Europese wateren, die olie doorgeven aan andere vaartuigen.

Toegenomen vraag in Europa

De vraag naar schepen voor langere afstanden zal naar verwachting ook toenemen in Europa. Ons continent heeft zijn aankopen van Russische ruwe olie en geraffineerde olieproducten, zoals diesel, voor de winter opgevoerd om energievoorraden aan te leggen, maar zal een alternatieve bevoorrading moeten vinden zodra de sancties ingaan.

Europa heeft een structureel tekort aan diesel en zal waarschijnlijk Russische import moeten vervangen door ladingen uit exporterende landen als Saoedi-Arabië en India. Deze leveranciers zijn aanzienlijk verder weg, waardoor de druk op de tankervloot voor olieproducten nog groter wordt. De tarieven voor het vervoer van geraffineerde brandstoffen zijn sinds het begin van het jaar reeds sterk gestegen, zo blijkt uit gegevens van de scheepvaartbeurs Baltic Exchange.

(ns)

Meer