De Zuid-Koreaanse autoreus Hyundai Motor Company toonde donderdag zijn eerste elektrische berline, de Ioniq 6. Daarmee is het startschot gelost: het bedrijf wil tegen 2030 maar liefst 12 procent van de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen (EV’s) veroveren.
Met de Hyundai Ioniq 6 wil het bedrijf aantonen dat het klaar is om met de grote jongens te spelen. De wagen zou immers een bereik van 610 kilometer moeten krijgen, waarbij het slechts 14 kilowattuur (kWh) per 100 kilometer moet verbruiken. Dat zorgt er meteen voor dat de wagen een potentiële Tesla-killer wordt: de Model 3 met de langste actieradius kan immers maar 602 kilometer rijden voordat je hem moet opladen.
Op de Koreaanse markt zal de wagen naar schatting tussen de 42.000 en 50.000 euro kosten. Dat is vergelijkbaar met de prijs van de Tesla 3 Long Range. De exacte prijs is echter nog niet bevestigd en voor de Europese markt zijn er zelfs nog geen schattingen.
De eerste van velen
De Ioniq 6 is slechts het topje van de ijsberg: Hyundai Motor wil, samen met zusterbedrijf Kia en premiummerk Genesis, maar liefst 31 nieuwe elektrische modellen op de markt brengen in de komende acht jaar. Dat doet het conglomeraat om een ambitieuze doelstelling te behalen. De Zuid-Koreanen willen tegen 2030 immers 12 procent van de wereldwijde EV-markt veroveren.
Hyundai en Kia zijn nu al grote spelers. Volgens berichtgeving van Gadgets360 zouden de twee merken nu al de tweede grootste exporteur van EV’s zijn in de wereld, waarbij ze een comfortabele tweede plaats innemen achter Tesla. In juni tweette Tesla-topman Elon Musk zelfs dat Hyundai “goed bezig” is, een onkarakteristieke zet van de vaak bellicose zakenman.
Intussen is het alle hens aan dek bij Hyundai. Het bedrijf kondigde dinsdag nog aan een nieuwe fabriek voor elektrische wagens te gaan bouwen in Zuid-Korea. Dat is een historische gebeurtenis: het wordt de eerste nieuwe autofabriek in het land in de voorbije drie decennia. In 2025 moeten daar al de eerste elektrische wagens van de lopende band beginnen rollen.
Het bedrijf kijkt ook naar het buitenland om de productie op te schalen. In mei kondigde Hyundai aan dat het een fabriek zal bouwen in de Verenigde Staten (VS). Daar zal het zo’n 5,5 miljard dollar in pompen (5,49 miljard euro). De elektrische wagens van Hyundai doen het in de VS bijzonder goed. Volgens berichtgeving van Bloomberg zijn de wagens van Hyundai en Kia daar bijna even populair als koploper Tesla. Ze hebben een hoger marktaandeel dan zelfs de Amerikaanse Ford Mustang Mach-e.
(fjc)