Hyundai en Uber werken samen aan vliegende taxi

Uber, de Amerikaanse taxideeldienst en autobouwer Hyndai gaan samen elektrische, vliegende taxi’s ontwikkelen.

Daimler, Toyota en het Chinese Geely zijn er ook al mee bezig maar nu werken Hyundai en Uber aan een monstercoalitie die vliegende auto’s de lucht moet insturen.

Dat er nog enkele hordes te nemen zijn, blijkt uit de verschillende tijdslijnen die de beide partners geven over een eerste vlucht. Technisch natuurlijk, is het niet evident om vliegende auto’s te laten opstijgen en lang genoeg in de lucht te laten blijven. Verder zijn er ook nog geen regels die het vliegverkeer van kleine commerciële voertuigjes moet regelen.

2023 of 2028

‘We maken gestage vooruitgang, het is ons doel om Uber Air te lanceren tegen 2023’, zegt Eric Allison, het hoofd van Uber Elevate op CES in Las Vegas. CES is de grootste beurs voor consumentgerichte elektronica ter wereld.

Euisun Chung, topman bij Hyundai, geeft het automerk wat meer tijd om de taxi’s te ontwikkelen. Hij heeft het over een startdatum in 2028.

Hyundai is de eerste autobouwer die in Ubers project stapt, daarnaast werken Boeing en Aurora Flight Sciences mee. Uber heeft ook toegegeven dat het onrealistisch is dat alle partners alle plannen op hetzelfde moment in de markt kunnen zetten.

Boeing werkt op zijn beurt dan weer samen met Volkswagen en Porsche om een vliegende auto te bouwen.

Elektrisch vliegen

Het bedrijf zou wel een elektrisch vliegtuigje, of een vliegende auto, op CES voorstellen. Die zou vier passagiers kunnen dragen en een piloot, en afstanden van 100 kilometer kunnen afleggen.

De autobouwer heeft beloofd om 1,5 miljard dollar te investeren in ‘urban air mobility’ of vliegend stadsverkeer. Dat anderhalve miljard moet geïnvesteerd zijn tegen 2025.

Als Hyundai slaagt in zijn opzet, zijn ze niet de eersten die een vliegende auto in de lucht sturen. De Duitse start-up Lilium heeft een prototype dat vijf mensen kan vervoeren en verticaal opstijgt.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.