De Chinese smartphonemaker Huawei is voor het tweede kwartaal op rij de beste verkoper. Daarmee duwt het Samsung op de tweede plaats. Het succes van Huawei is echter vooral een Chinees verhaal.
Huawei verkocht 55,8 miljoen toestellen, dat is 5 procent minder jaar op jaar. Op de tweede plaats staat Samsung, met 53,7 miljoen smartphones. Het Zuid-Koreaanse bedrijf maakt daarmee een duik van 30 procent ten opzichte van vorig jaar. Het is de eerste keer dat Huawei het succesverhaal doorzet.
Chinese verkoop is geen Europees succes
Toch moeten er kanttekeningen geplaatst worden bij de verkoop van Huawei. Of die ook duurzaam blijkt te zijn, hangt namelijk sterk af van de buitenlandse verkoop. Door de sancties van de Verenigde Staten tegen Huawei, is die sterk teruggelopen.
70 procent van de verkochte smartphones van Huawei ging naar Chinezen, in het tweede kwartaal. De verkoop op de internationale markten kreeg dan weer een stevige klap van 30 procent ten opzichte van vorig jaar.
In Europa, een belangrijke markt voor Huawei, viel het aandeel van de Chinese fabrikant met 16 procent op jaarbasis. Het is de derde grootste smartphonebouwer in Europa, na Samsung en Apple. Die cijfers tonen dat Huawei toch grotendeels leunt op zijn binnenlandse verkoop.
Analisten zeggen dan ook dat de groei van Huawei niet duurzaam kan zijn. De sterke binnenlandse verkoop zal niet voldoende zijn om die groei te verzekeren eens de globale economie begint te herstellen na de coronacrisis.
Zwarte lijst
Vorig jaar is Huawei op de US Entity List gezet, dat is een soort zwarte lijst waarmee het bedrijf geen toegang meer krijgt tot software uit de Verenigde Staten. Lang verhaal kort mag Huawei dus geen Google Android meer gebruiken op toestellen die het nu uitbrengt.
In China stelt dat geen probleem: Google en Gmail staan er op de lijst van geblokkeerde apps. Maar in de internationale markt is Google alomtegenwoordig. Dat is ook meteen de reden waarom de rechtstreekse rivalen van Huawei kunnen groeien. Xiaomi bijvoorbeeld, zag het marktaandeel van zijn smartphones stijgen van 6 procent een jaar geleden naar 13 procent in 2020.
Huawei heeft wel een eigen software: HarmonyOS, maar daar kunnen bepaalde apps van Apple niet op draaien. Dat kan het succes van Huawei in Europa fnuiken.
Donderdag raakte ook bekend dat Huawei en chipfabrikant Quallcom een langetermijnsdeal hebben gesloten over 5G-hardware.