Honda ruilt Formule 1 in voor onderzoek naar emissieloze auto’s: Red Bull mag op zoek naar nieuwe motor

Het Japanse motormerk Honda heeft beslist om na het einde van dit seizoen geen motors meer te maken voor het Formule 1-circuit. Het wil zich naar eigen zeggen concentreren op ‘koolstofvrije technologieën’. Dat betekent dat het raceteam van Red Bull nog niets onder de motorkap heeft voor volgend seizoen. 

‘Aangezien de auto-industrie een transformatie ondergaat die maar eens in de honderd jaar voorkomt, heeft Honda besloten te streven naar de realisatie van koolstofneutraliteit tegen 2050’, laat Honda weten. 

Geld pompen in het F1-circuit past niet meer in die plannen: ‘Om dat doel te bereiken moet Honda moet alle mogelijke bedrijfsmiddelen steken in het onderzoeken en ontwikkelen van moderne krachtbronnen, die emissievrij zijn’ aldus het bedrijf in de aankondiging. Specifiek gaat Honda vooral inzetten op voertuigen op waterstof en op elektriciteit. 

Penibele situatie voor Red Bull

Het zal Red Bull Racing, en dochterteam Alpha Tauri worst wezen. Zij hebben geen motorleverancier meer voor volgen seizoen. Het team van de Belgisch-Nederlandse piloot Max verstappen komt daarmee in nauwe schoentjes te zitten. Na het vertrek van Honda zijn er nog maar drie motorleveranciers meer over in de hoogste klasse van de autosport: Renault, Mercedes en Ferrari.

Mercedes en Ferrari zullen niet snel een motor in de bolide van een rechtstreekse concurrent stoppen, blijft over Renault. Het Franse motormerk was eerder al de leverancier van Red Bull. In 2017 kwam er echter een bitter einde aan 12-jarige samenwerking. De vechtscheiding werd nooit goed verteerd, het is daarom allesbehalve zeker dat Renault bereid is om Red Bull opnieuw aan overwinningen te helpen.

‘Het zal niet gemakkelijk zijn om een motorpartner als Honda te vinden, maar we gaan natuurlijk alle mogelijkheden bekijken om vanaf 2022 de beste Power Unit-oplossing (motor), red.) te vinden’, laat de teamleiding van Alpha Tauri weten in een reactie. 

Na eind 2008 de stekker al uit het eigen fabrieksteam te hebben getrokken, keerde Honda in 2015 terug naar het Formule 1-circuit als motorleverancier van McLaren. Sinds 2018 werd Red Bull Racing gestuwd door de Japanse motoren. Vorig jaar bleek de samenwerking een groot succes, met drie Grand Prix-overwinningen van Max Verstappen.

Meer