In het Verenigd Koninkrijk kon recent een hernieuwde belangstelling in het busvervoer worden opgetekend. De populariteit van het fietsen kende nagenoeg tegelijkertijd eveneens een sterke toename. Analisten wijzen daarbij naar de hogere benzineprijzen, die in het busvervoer dan ook leiden tot een herstel van de reizigersaantallen.
Onder invloed van de coronacrisis had het openbaar vervoer immers een sterke terugval hadden gekend. Ook nadat het grote gevaar voor infecties door het virus Covid-19 achter de rug was, bleek bij het publiek een aanhoudende terughoudendheid tegenover het openbaar vervoer.
Er was immers een blijvende vrees voor besmettingen in omgevingen met grote mensenmassa’s. Vele reizigers leken zich definitief van het openbaar vervoer te zullen afkeren, maar de oplopende benzineprijzen lijken alsnog voor een ommekeer te hebben gezorgd.
Alternatieven
“Tussen begin maart en eind mei is het aantal gebruikers van het Britse busvervoer met meer dan een miljoen reizigers toegenomen”, merkte de Britse zakenkrant Financial Times op. “Tegelijkertijd kon ook bij het fietsverkeer een verdubbeling worden opgemerkt.”
“Dat zijn duidelijke signalen van consumenten die voor hun verplaatsingen op zoek gaan naar alternatieven voor het gebruik van de gezinswagen, die door de oplopende benzineprijzen sterk aan populariteit moet inboeten.”
“Nadat de prijs voor het vullen van de benzinetank van een gemiddelde personenwagen tot meer dan 100 pond is oplopen, gaan vele reizigers op zoek naar een ander transportmiddel”, voerde de Britse krant nog aan.
“Naast een toenemend gebruik van het busvervoer en de groeiende belangstelling voor de fiets, moet ook een grotere interesse in elektrische wagens worden opgemerkt. Verder blijkt ook de vraag naar tweedehands fietsen te zijn toegenomen. Pendelaars proberen immers op allerlei manieren een middel te vinden om aan de hoge benzineprijzen te ontsnappen.”
Personeelsverloop
Zeelo, een bedrijf dat busdiensten voor bedrijven organiseert, getuigde sinds maart van dit jaar honderden aanvragen te hebben ontvangen van ondernemingen die voor hun werknemers naar goedkopere transportmiddelen op zoek bleken.
“Vele bedrijven vrezen immers dat hun medewerkers naar een andere werkgever op zoek dreigen te gaan indien hun persoonlijke transportkosten te hoog oplopen”, merkt Sam Ryan, topman van Zeelo, op. “Bedrijven zijn bijzonder gevoelig voor de hogere benzineprijzen.”
“Ondernemers tonen een grote vrees voor een sterk personeelsverloop”, verduidelijkt Ryan. “Hun werknemers maken heel duidelijk hun ongenoegen kenbaar over de kosten van de verplaatsingen naar het werk. Goedkopere alternatieven moeten een oplossing aanreiken.”
Uit data van de organisatie Transport Focus blijkt dat 12 procent van de werknemers tijdens de eerste week van de maand maart van dit jaar minstens één keer een verplaatsing met een bus had gemaakt. Tijdens de laatste week van de maand mei was dat echter tot 15 procent opgelopen.
Die trend heeft zich volgens Graham Vidler, topman van de Britse Confederation of Passenger Transport, ook nadien nog sterker doorgezet.