Het magische cijfer is 1 miljard: gouden tijden breken aan voor autoproducenten

Er breken gouden tijden aan voor de auto-industrie. Het getal waar iedereen over spreekt is daarbij 1 miljard nieuwe voertuigen. Volgens velen is dat dan nog een conservatieve schatting.

Tussen vandaag en 2030 zullen er op de globale wegen nog eens 1 miljard wagens bijkomen. Dat zijn er dubbel zo veel als er vandaag rondrijden. Dat blijkt uit een prognose van het Internationale Energie Agentschap (IEA).

1 miljard nieuwe auto’s: een kolossaal aantal

De volgende 12 jaar zullen autoproducenten dus nog eens 1 miljard voertuigen kunnen verkopen, een kolossaal aantal. Vraag is wie van hen daarvan het grootste aandeel kan bemachtigen. Het antwoord op die vraag is waarschijnlijk dat producenten, die de meest energie-efficiënte en met geavanceerde high-tech uitgeruste voertuigen op de markt brengen, de beste kans maken.


© Screenshot YouTube

Tot in 2030 zullen er dus elk jaar opnieuw 80 miljoen nieuwe voertuigen worden verkocht, wat verschillende nieuwe miljardenbedrijven zal toevoegen aan de groep autoproducenten die vandaag reeds bestaan. Maar waar weinige analisten rekening mee houden is het feit dat vele wagens die vandaag nog rondrijden snel hopeloos verouderd zullen zijn, wat de mogelijkheden voor de autoconstructeurs nog uitbreidt.

Nog een markt van 11.000 miljard per jaar

Op het Global Business Forum dat woensdag in New York plaatsvond, voegde Ford-CEO Jim Hackett (tweede van links op de foto onder) daar in dat verband nog aan toe dat ook de markt voor intelligente verkeerssystemen die al die wagens moeten begeleiden zal uitgroeien tot een markt van 11.000 miljard dollar per jaar. “Als investeerder zou ik daar mijn geld in steken,” zei Hackett.


© DDw

2025: Elektrische auto wordt goedkoper dan benzinewagen

Een eerste kantelpunt wordt rond 2025 verwacht, wanneer elektrische voertuigen goedkoper zullen worden dan traditionele benzinewagens, blijkt uit berekeningen van Bloomberg NEF (BNEF), dat specialiseert in onderzoek naar hernieuwbare energietechnologie.  Vanaf dan zal de verkoop van elektrische wagens stijl de hoogte in gaan, voorspelt het BNEF. 

In 2030 zullen er wereldwijd 30 miljoen elektrische wagens rondrijden (het IEA voorspelt met 125 exemplaren het viervoudige van dat aantal) , maar tien jaar later, in 2040, zullen er dat al 560 miljoen zijn, goed voor één op elke drie wagens in de wereld. Vandaag rijden er wereldwijd minder dan 4 miljoen elektrische wagens rond.

Voorspellingen voor de verkoop van autonome wagens zijn er nog steeds niet, omdat er nog steeds geen commercieel model bestaat. Wel investeren zowat alle grote merken vandaag miljarden in de ontwikkeling van elektrische of autonome wagens, meestal in beide.

850 miljoen nieuwe wagens in amper 2 landen

Amper twee landen – China en India – zullen volgens analisten ruwweg 850 miljoen van het miljard wagens dat er tegen 2030 bijkomt voor hun rekening nemen. Vooral China, dat een voortrekkersrol in de strijd tegen de klimaatwijziging wil spelen en dat die boodschap woensdag, op de in New York door Emmanuel Macron en Michael Bloomberg georganiseerde One Planet Summit, nogmaals bevestigde, maakt daarbij vooral werk van de promotie van elektrische voertuigen.

Dat zullen geen BMW’s, Tesla’s of GM’s zijn, maar zogenaamde micro-EV’s (micro Electric Vehicle), kleine elektrische voertuigen waarvan de goedkoopste versies amper 1.000 dollar (850 euro) kosten. Voor die prijs krijg je dus een goedkoop, traag en uiterst low-tech voertuig zonder enige vorm van bescherming, maar er werden er vorig jaar wel meer dan 1,6 miljoen exemplaren van verkocht.

Het lijkt er dan ook op dat Chinese, eerder dan westerse bedrijven de markt voor 1 miljard nieuwe voertuigen zullen domineren.

Huidige wagens zullen snel hopeloos verouderd zijn

Toch breken ook voor de westerse autoproducenten, die actief zijn op wat grotendeels een vervangingsmarkt is geworden, gouden tijden aan. Deze landen laten vandaag de kleinste groei opmeten en zullen er de volgende jaren dus in moeten slagen om auto-eigenaars ervan te overtuigen dat ze sneller hun wagen moeten vervangen dan ze dat vandaag doen.

Er is een goede reden om te geloven dat ze daar in zullen slagen. Sensoren die functioneren op basis van A.I. en andere zelfrijdende eigenschappen zullen volgens experts de nieuwe generatie wagens veel veiliger maken dan degene waarin we ons vandaag verplaatsen. 

Eens dat gebeurt zal waarschijnlijk een ommekeer plaatsvinden in de sociale perceptie, waarbij bijvoorbeeld de meeste ouders niet zullen toelaten dat hun kinderen nog in traditionele, maar veel minder veilige wagens plaatsnemen. Eens dat het geval is zal een groot gedeelte van het huidige wagenpark verouderd zijn. Die oudere wagens zullen daarom niet noodzakelijk verdwijnen. Integendeel, die zullen nog altijd kopers vinden in andere (lees: armere) landen.


© Getty Images

Meer