In de grootste luchthaven ter wereld – Hartsfield–Jackson Atlanta International Airport – wordt sinds deze week gezichtsherkenningstechnologie ingezet om passagiers aan boord van een vliegtuig te laten gaan.
Dankzij de biometrie (een identificatiemethode op basis van unieke lichaamskenmerken) wordt je gezicht op die manier je boardingkaart
Voorlopig gaat het om een beperkt experiment in terminal F van Delta Airlines voor passagiers die een internationale vlucht nemen. Die moeten niet langer hun paspoort of een instapkaart tonen. Nadat ze op een computerscherm hebben aangeduid dat ze voor gezichtsherkenning kiezen, wordt hun gezicht door een camera gescand. Die camera herkent de passagier omdat diens paspoortgegevens eerder al in een computer zijn ingegeven, waarna de passagier aan boord mag. Ook bij het inchecken van bagage en de veiligheidscontrole wordt dezelfde technologie gebruikt.
Met de technologie worden de vaak lange wachtrijen bij de veiligheidscontrole, de immigratie en het boarden verder gereduceerd.
Technologie wordt al langer gebruikt door immigratiediensten
De technologie wordt al langer gebruikt door de immigratiediensten. Een camera meet de gelaatsomtrekken en registreert de positie van je ogen, je oren, je kin,… en werkt in 98% tot 99% van de gevallen probleemloos. Maar Delta gaat nu een stap verder en introduceert de technologie bij het volledige check-in proces. Je gezicht wordt als het ware je digitale identiteitskaart.
Privacy-activisten protesteren tegen het gebrek aan regels in de materie en verzetten zich tegen het feit dat luchtvaartmaatschappijen zomaar de privé-gegevens van burgers in handen krijgen. Maar die burgers kunnen nog altijd weigeren om te worden gefotografeerd en voor de meer traditionele boardingprocedure te kiezen.
Toch lijkt het kalf al verdronken: volgens een Amerikaanse studie uit 2016 staat het gezicht van de helft van alle Amerikanen al in een of andere database die van gezichtsherkenning gebruik maakt.
© Getty Images
1,8 miljard gezichten identificeren in minder dan 3 seconden
De voorbije jaren is gezichtsherkenning in steeds meer luchthavens geïntegreerd zonder dat reizigers daar al te veel aanstoot aan nemen. Ook op Zaventem kiezen reizigers liefst voor de (meestal snellere) optie om langs de geautomatiseerde paspoortcontrole te passeren door even in de camera te kijken.
Maar op de luchthaven Changi in Singapore wil men gezichtsherkenning ook invoeren om specifieke passagiers die zich te laat bij de gate melden op te sporen in het luchthavengebouw. Daarvoor zou het gezichtsherkenningsplatform van het Chinese Tiyu worden ingezet dat naar eigen zeggen 1,8 miljard gezichten kan identificeren in minder dan… 3 seconden. (In april werd in China – waar ondertussen al 170 miljoen van in totaal 500 miljoen camera’s actief zijn – dankzij de techniek een crimineel gevat in een massa van 60.000 mensen.)
Het systeem is de voorbije maanden in 15 Amerikaanse luchthavens en 3 landgrenzen getest en heeft de immigratiediensten toegelaten 34 mensen aan te houden die met andermans paspoort probeerden de grens over te steken.
Delta hoopt de technologie in de toekomst te introduceren op internationale vluchten die vanuit Detroit vertrekken en binnen de 2 jaar ook op binnenlandse vluchten. In Atlanta is die toekomst al begonnen.
© EPA