Hema verliest wekelijks 10 miljoen en zet alle bestellingen stop

Leveranciers van de Nederlandse winkelketen Hema hoeven de komende tijd geen spullen aan de winkelketen te leveren. Het bedrijf heeft alle bestellingen die het tot half april heeft gedaan, opgeschort.

In de eerste plaats liggen de distributiecentra vol met spullen die niet verkocht raken, maar er moet ook bespaard worden. De winkelketen zou namelijk 10 miljoen euro verliezen per week door de winkelsluitingen in thuisland Nederland. Hema is actief in Nederland en België.

Een woordvoerder bevestigt aan persagentschap Belga eerdere berichtgeving door de Nederlandse krant Trouw. Hema maakte de wijzigingen in een brief aan de leveranciers bekend.

Langere betalingstermijn

Het gaat volgens de groep vooral om producten die met zeecontainers uit Azië worden verscheept. Voorlopig hoeven leveranciers ook geen nieuwe bestellingen te verwachten. Daarnaast wordt de betalingstermijn voor alles wat al geleverd is met 30 dagen verlengd.

Door de sluitingen is Hema qua omzet volledig afhankelijk van de onlineverkopen. De verkoop steeg daar sinds het begin van de Nederlandse lockdown met 300 procent, maar dat blijkt niet genoeg om het verlies van de winkelomzet te compenseren.

Hema-CEO Tjeerd Jegen haalde zondag nog uit naar Albert Heijn omdat die handdoeken in de afslag zette en zo onder de duiven van Hema schoot. Een dag later zette Albert Heijn de promo stop.

Meer