Albert Heijn zet handdoekenpromo stop, ‘maar niet omdat Hema het wil’

De supermarktketen Albert Heijn geeft in Nederland niet langer korting op handdoeken. De actie wordt na een week stopgezet, terwijl dat soort acties normaal drie weken duurt. Toch zou een sneer van Hema-CEO Tjeerd Jegen er niets mee te maken hebben.

Het zit er bovenarms op tussen twee Nederlandse winkelketens. Hema-CEO Tjeerd Jegen kan er niet mee lachen dat Albert Heijn korting geeft op ‘niet-essentiële non-foodartikelen’ zoals handdoeken. Een typisch product dat u in een Hema kunt vinden.

Hij trok naar het sociale netwerk LinkedIn en schreef er een boze post over: ‘Dit is blijkbaar retailsolidariteit middenin een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en supermarkten niet-essentiële producten in de ramsj gooien’, schreef hij. Daarmee doelde hij dus op de kortingen.

‘Samenloop van omstandigheden’

Een dag later beslist Albert Heijn om de promo op de schop te doen, maar het een heeft niets met het ander te maken, klinkt het. ‘Na de afkondiging van de lockdown op 14 december is beslist om voorzichtig te zijn met promo’s op producten die te koop zijn in gesloten winkels, maar de folder was al gedrukt’, zegt woordvoerster Anousjka Aspeslagh aan de Nederlandse tv-zender RTL. ‘We hebben dus besloten om de promo nog te laten doorgaan, maar hem na één week te stoppen.’ De actie liep al een week.

Waarnemers geloven dat het een samenloop van omstandigheden is, maar vinden wel dat Albert Heijn voorzichtiger had moeten zijn. ‘De supermarkt heeft al veel extra omzet in de schoot geworpen gekregen, mede doordat de horeca dicht is’, zegt marketinghoogleraar Kitty Koelemeijer aan RTL. ‘Om hier dan duidelijk voordeel uit te halen vind ik op zijn zwakst gezegd onhandig.’

‘Zeurend kindje’

De Nederlandse retailexpert Paul Moers vindt Hema ‘een zeurend kindje’. ‘Eerder vroeg Hema zelf om open te kunnen zijn tijdens de lockdown omdat het rompertjes verkoopt die zogenaamd essentieel zijn.’

Anderen raden Hema aan om net als Blokker bestellingen te laten leveren door personeel, zodat het bedrijf daar nog enige omzet uit kan halen. De keten reageert dat ze de regering gaat vragen om het mogelijk te maken dat bestellingen uit de webshop worden afgehaald in de winkel.

Meer