‘Grootste Facebook-adverteerder Disney haalt alle reclame voor Disney+ van Facebook’

De entertainmentgigant Disney vermindert zijn uitgaven aan Facebook-advertenties ‘dramatisch’ door onder andere geen reclame meer te maken voor de streamingdienst Disney+ op het platform. Dat schrijft de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.

De beslissing kadert naar alle waarschijnlijkheid in de #stophateforprofit-beweging, waardoor meer dan 160 bedrijven hun advertenties op Facebook schrappen uit protest tegen de aanpak van de haatpraat op het sociale medium. CEO Mark Zuckerberg wil zo weinig mogelijk aan de vrijheid van meningsuiting raken en neemt, in tegenstelling tot concurrent Twitter, weinig maatregelen tegen racistische of discriminerende berichten.

De afgelopen maanden sloten zich al enkele grote namen aan bij de beweging. Zo trokken Unilever, Coca-Cola, Ben&Jerry’s en Boeing al reclamecampagnes terug. En ook de Belgische autoverdeler D’Ieteren sloot zich onlangs bij de actie aan.

‘Adverteerders komen terug’

Tot nu toe bleef Facebook nogal rustig onder de boycot, ook al haalt het bedrijf het overgrote deel van zijn inkomsten uit advertenties, maar nu zal Zuckerberg zich misschien stilaan wel zorgen beginnen maken. Disney is de grootste adverteerder op Facebook en gaf vorig jaar 210 miljoen dollar (148 miljoen euro) uit aan advertenties voor Disney+ alleen, volgens de marktonderzoeker Pathmatics. Het haalt ook zijn reclame voor de streamingdienst Hulu van dochterbedrijf Instagram.

Aan het begin van de maand liet Zuckerberg intern nog optekenen dat ‘de adverteerders wel zullen terugkomen’ en dat de gemiste inkomsten maar een klein percentage van de omzet vertegenwoordigen. Volgens de officiële communicatie zal Facebook zich ‘nog meer inzetten om haatberichten van het platform te verwijderen’.

Meer