Markten:
Markten inladen...

DINSDAG 07 JUL

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Unilever gaat niet meer adverteren op Facebook en Twitter in VS

Logo Business AM
Business

26/06/2020 | Emmanuel Vanbrussel | 2 min leestijd

Foto Robin Utrecht/REX

Een aardverschuiving in medialand: consumentengoederenreus Unilever plaatst dit jaar geen reclame voor de Amerikaanse markt meer op de sociale netwerken Facebook en Twitter.

Dat heeft het Nederlands-Britse bedrijf aan de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal laten weten.

‘Gezien de gepolariseerde atmosfeer in de Verenigde Staten, hebben we besloten dat we geen reclame meer zullen uitzenden voor ons merk (en) op de Facebook-, Instagram- en Twitter-platforms in de Verenigde Staten, tot minstens het einde van dit jaar.’

De verklaring in The Wall Street Journal verwijst rechtstreeks naar haatdragende taal die wijdverspreid is op sociale netwerken. Unilever treedt in de voetsporen van verschillende andere merken met de #stophateforprofit-beweging.

Unilevers beslissing is een bom in de wereld van het online adverteren. Of het nu om oprechte verontwaardiging gaat of niet, Unilever hoort bij de bedrijven die het meeste uitgeven aan advertenties ter wereld. Vorig jaar alleen al zou Unilever zo’n 37 miljoen euro hebben uitgegeven aan Facebook-advertenties, volgens een schatting van onderzoeksbureau Pathmatics. Dus het is alleszins een signaal dat impact zal hebben. De beurskoers van Facebook kreeg meteen een dreun van 7 procent.

Het merk North Face was een van de eerste grote merken die zijn nek uitstak. Met een reus als Unilever kan de beweging een doorstart krijgen. Het kan niet anders of Facebook, dat nog altijd het gros van zijn inkomsten uit advertenties haalt, zag de aankondiging met lede ogen aan.

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks