In het Groothertogdom Luxemburg wordt een tankstation voor wagens op waterstof gebouwd. De installatie zal worden gebouwd in Bettembourg en richt zich vooral op het transitverkeer. Momenteel zijn in Luxemburg immers amper twee voertuigen op waterstof geregistreerd.
Met de installatie van het tankstation voor waterstof zegt Luxemburg een belangrijke stap te zetten in zijn streven om een klimaatneutraal transport te creëren. Het Groothertogdom is in de Europese Unie de lidstaat met het grootste aantal auto’s per hoofd van de bevolking. Het land heeft dan ook een bijzonder efficiënte strategie om zijn wagenpark klimaatneutraal te maken.
Fit for 55
De Luxemburgse regering benadrukt dat het nieuwe waterstofstation tegen het einde van dit jaar in gebruik zal worden genomen. Het complex zal duurzame waterstof – afkomstig van milieuvriendelijke bronnen – aanbieden voor personenauto’s en vrachtauto’s.
Het station maakt deel uit van het project H2Benelux van de Europese Commissie dat op de bouw van acht waterstofstations in België, Nederland en Luxemburg aanstuurt.
François Bausch, de Luxemburgse minister van Mobiliteit, verduidelijkte dat het nieuwe waterstofstation deel zal uitmaken van het Europese pakket ‘Fit for 55’ dat de uitstoot in de Europese Unie tegen eind dit decennium met 55 procent wil verminderen.
De waterstofauto biedt veel voordelen. Ten eerste produceert het voertuig lokaal geen enkele uitstoot. De auto haalt zijn auto niet uit een batterij, maar uit een brandstofcel, die waterstof omzet in water. Daarbij wordt elektriciteit voor de elektromotor opgewekt. Het tanken van de waterstof gebeurt bovendien bijzonder vlot en heeft – in tegenstelling tot batterijen – geen lange oplaadtijden nodig.
Grensoverschrijdend
Minister Bausch beklemtoonde nog dat het transport een van de sectoren vertegenwoordigt die tegen het einde van dit decennium nog een grote verschuiving moet doormaken om uitzicht op een duurzame toekomst te hebben. Dat geldt zowel voor het personenvervoer als het vrachttransport.
“Door vroegtijdig een gericht beleid op het gebied van waterstof te adopteren, kan Luxemburg zich binnen de Europese Unie tot een belangrijke draaischijf voor duurzaam transport ontwikkelen”, benadrukte daarbij de minister nog.
“Vooral het grensoverschrijdend verkeer moet de grote trekpleister voor het waterstofstation worden. Dat is op dit ogenblik het enige zakelijke model dat aan het station kan worden gekoppeld. Momenteel zijn er in het Groothertogdom Luxemburg immers amper twee voertuigen op waterstof – een personenauto en een vrachtwagen – geregistreerd.
Een probleem is wel dat de technologie relatief duur is. Dat geldt voor de bouw van de tankstations, waar de waterstof onder een druk van 700 bar moet worden opgeslagen. Maar ook de consument wordt met een hoge kost geconfronteerd. Nieuwe personenwagens op waterstof kosten momenteel immers ongeveer 70.000 euro.