Groene ammoniak: de weinig bekende uitstootvrije brandstof die zal boomen in de toekomst

Groene ammoniak groeit snel uit als een alternatieve vorm van emissievrije brandstof en krijgt steeds meer aandacht van energiereuzen zoals ExxonMobil.

Groene ammoniak is een serieuze kanshebber om in de komende decennia een van de belangrijkste vormen van brandstof te worden voor onze samenleving. 

Volgens energiesite OilPrice zou het gas ongeveer negen keer het energiepotentieel van een lithium-ionbatterij bezitten en door zijn dichtere aard gemakkelijker te vervoeren zijn dan vloeibaar aardgas (LNG). Bovendien zou een kubieke meter aan vloeibare ammoniak zeker vijftig procent meer energie opleveren dan diezelfde hoeveelheid LNG. 

Industrieën zijn ook redelijk bekend met het gebruik van ammoniak omdat het gas cruciaal is voor de productie van kunstmest. Faciliteiten voor ammoniak bestaan dus al lang en zijn wijdverspreid, waardoor het makkelijk zou zijn om de brandstof wereldwijd in te voeren.

Beste optie voor de zeevaart?

Ondanks het feit dat groene ammoniak momenteel minder aandacht krijgt dan innovaties met waterstof, zouden energiebedrijven optimistisch zijn over het gas vanwege zijn nuluitstoot. Binnen de zeevaartsector is al jarenlang geweten dat ammoniak een beloftevolle brandstof kan zijn. 

De Noorse supercomputer ‘Betzy’ berekende in 2021 dat ammoniak de meest duurzame brandstof voor vrachtschepen zou worden in de toekomst. Datzelfde jaar begon een groep internationale scheepsbouwers en energiebedrijven aan de bouw van de eerste tanker die volledig op ammoniak zou varen.

Hernieuwbare energie inzetten om groene ammoniak te bekomen

Net zoals bij waterstof, bestaan er verschillende vormen van ammoniak, afhankelijk van de energie die gebruikt wordt voor de productie ervan.

Groene ammoniak zou de voorkeur krijgen als brandstof omdat het gebruik en de productie ervan koolstofvrij is. Bij conventionele bruine ammoniak zou ongeveer twee ton CO2 vrijkomen bij de productie, weet OilPrice.

Om groene ammoniak te maken, wordt een elektrolyse-installatie ingezet die waterstof onttrekt aan water en stikstof uit de lucht haalt met een luchtsplitsingsmachine. De installatie zelf kan worden aangedreven door zonne-, wind- of waterkracht. Deze vorm van ammoniak produceren is reeds ingeburgerd en niet bijzonder moeilijk meer, waardoor energiebedrijven steeds meer zouden lonken naar groene ammoniak.

In juni begon de Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) bijvoorbeeld met de verkoop van ammoniak die geproduceerd werd via het gebruik van aardgas. Het Japanse bedrijf Inpex koopt de ammoniak aan, omdat het gas gezien wordt als een schone vorm van energie. De CO2 die vrijkwam bij de productie van de ammoniak werd namelijk opgevangen en opgeslagen, om later te gebruiken bij onshore-olievelden in Abu Dhabi zelf.

Ammoniak-boom kan klimaatdoelstellingen van de EU helpen realiseren

Maar er zijn nog grotere spelers die overwegen om fors in te zetten op groene ammoniak. In Noorwegen willen energiegiganten ExxonMobil, Grieg Edge, North Ammonia en GreenH samen bestuderen hoe groene waterstof en ammoniak kunnen dienen als emissievrije brandstof voor de scheepvaart.

In een faciliteit van Exxon in het Noorse stadje Slagen zou er met door waterkracht opgewekte elektriciteit jaarlijks zo’n 20.000 ton groene waterstof en 100.000 ton groene ammoniak geproduceerd worden voor de studie.

In Ierland willen enkele zeevaartbedrijven een drijvend offshore-windmolenpark optrekken om met hernieuwbare energie eveneens groene ammoniak en waterstof te produceren. De twee partners ondertekenden al een intentieverklaring met het Zweedse energiebedrijf Hexicon om de operatie op te starten.

First Ammonia-CEO Joel Moser gelooft dat de boom van groene ammoniak zal helpen om de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie te halen. De Europese Commissie wil zijn broeikasemissies met ten minste 55 procent verlagen tegen 2030 en tegen 2050 klimaatneutraal worden. 

Vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans onderstreepte al geregeld het potentieel van groene ammoniak als hernieuwbare waterstofdrager en moedigde energiebedrijven aan om te investeren in de groeiende sector. De EU telt momenteel 30 terminals voor het gebruik van groene ammoniak op zee. Wereldwijd zouden er 270 van die terminals zijn.

(as)

Meer