Google wapent zich tegen desinformatie over vaccins

Het zogenoemde Google News Initiative heeft een fonds van 3 miljoen dollar (2,4 miljoen euro) gelanceerd om misleidende berichten over Covid-19-vaccins te bestrijden.

Google introduceerde het Google News Initiative (GNI) in 2018, naar eigen zeggen ‘om de journalistiek te helpen floreren in het digitale tijdperk’. Het geld wordt onder meer geïnvesteerd in maatregelen om nepnieuws te bestrijden. 

Nu wil Google via het fonds ook misleidende berichten over coronavaccins en het inentingsproces aanpakken. Dat kondigde het Amerikaanse internetbedrijf dinsdag aan in een blogpost

Meer factchecken

‘Hoewel de Covid-19-infodemie wereldwijd van aard is, wordt valse informatie ook gebruikt om specifieke populaties aan te spreken’, schrijft Alexios Mantzarlis van het Google News Lab. ‘Een deel van het beschikbare onderzoek suggereert ook dat de mensen die op valse informatie stuiten en degenen die op zoek zijn naar feiten elkaar niet noodzakelijkerwijs overlappen.’

Het fonds zal daarom factcheckprojecten aanvaarden om de verspreiding van desinformatie over vaccins in te dijken. Ingediende plannen zullen beoordeeld worden door een team van 14 juryleden uit de academische wereld, de media, de medische sector en de non-profitsector. Ook twee vertegenwoordigers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zullen de aanvragen boordelen. 

Factchecklabels en YouTube

De afgelopen jaren komen techbedrijven steeds meer onder druk te staan voor de verspreiding van valse of misleidende informatie via hun platformen. Zo maakte moederbedrijf Alphabet in juni bekend dat de zoekmachine van Google ook factchecklabels zou plakken op de zoekresultaten van Google Afbeeldingen.

Woensdag schorste YouTube, een dochteronderneming van Google, het YouTube-kanaal van de Amerikaanse president Donald Trump ‘voor minstens zeven dagen’. Daarnaast werd een video verwijderd die ingaat tegen het beleid van YouTube. ‘Na onderzoek, en in het licht van de zorgen over het voortdurende geweldpotentieel’ werd er inhoud van Trumps kanaal verwijderd, klinkt het verder in een tweet van het bedrijf.