Google gaat ook afbeeldingen factchecken

Fotomontage van 16 foto’s die digitaal zijn bewerkt in Photoshop om de indruk te wekken dat het een echt landschap is. Zo’n foto’s krijgen binnenkort dus mogelijk een waarschuwingslabel opgeplakt in de zoekresultaten van Google. – Wikimedia Commons

De zoekmachine van Google gaat ook factchecklabels plakken op de zoekresultaten van Google Afbeeldingen, dat maakt moederbedrijf Alphabet maandag bekend. Techbedrijven komen de laatste tijd steeds meer onder druk te staan voor de verspreiding van valse of misleidende informatie via hun platformen. 

Google gaat ‘factchecklabels’ toevoegen onder de sjablonen van mogelijke gemanipuleerde afbeeldingen in zoekresultaten. Dat doet het nu al bij zijn algemene zoekmachine en bij de resultaten van Google News.

In april voerde het bedrijf ook zulke labels in op het videoplatform Youtube, zij het enkel voor Amerikaanse kijkers. Dat was vooral gericht op om desinformatie over de coronapandemie tegen te gaan, wat op dat moment explodeerde op sociale media. 

Publiek debat

Techreuzen, zoals Google en Facebook, worden de laatste jaren steeds meer geconfronteerd met eisen om de content die via hun platformen wordt verspreid beter te controleren. De voorbije jaren was de benadering van die bedrijven dat ze louter de boodschapper zijn, en niet verantwoordelijk voor de inhoud die gebruikers op hun platformen publiceren. Die houding komt echter steeds meer onder druk te staan, aangezien het een klimaat creëerde waarin nepaccounts, trollen en fake news gemeengoed werden. 

Tegenwoordig worden sociale mediabedrijven steeds meer verantwoordelijk gesteld voor de inhoud die op hun pagina’s verschijnt. Zo hebben Twitter en Facebook ook factcheckingprogramma’s geïntroduceerd. ‘Gemanipuleerde media’ krijgen dan een waarschuwingslabel. Critici zeggen echter dat die acties niet ver genoeg gaan.