Markten:
Markten inladen...

VRIJDAG 25 SEP

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Google voor eerste keer met dalende reclame-inkomsten bedreigd

Logo Business AM
Tech

23/06/2020 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

Het hoofdkwartier van Google in New York. - Sipa USA

De coronacrisis heeft de inkomsten van vele economische sectoren geraakt. Vele bedrijven kijken dan ook naar kostenbesparingen om die impact zoveel mogelijk te verzachten. Onder meer op reclame zal worden bezuinigd. Dat geldt echter ook voor de online economie.

Daarom zal het Amerikaanse technologiebedrijf Google dit jaar voor de eerste keer in de geschiedenis met een daling van de inkomsten uit reclame rekening houden. Dat blijkt uit verwachtingen die consulent eMarketer voor de reclamemarkt in de Verenigde Staten dit jaar naar voor heeft geschoven.

Dubbele cijfers

‘De coronacrisis zorgde ervoor dat nagenoeg alle economische sectoren met een dalende reclamebudgetten werden geconfronteerd,’ betoogt het magazine Forbes. ‘Daardoor hebben ook de media hun inkomsten uit reclame zien terugvallen.’

‘Voor de Amerikaanse televisiesector wordt daarbij dit jaar zelfs een terugval met 33 procent gesuggereerd. De digitale reclamebedrijven waren de voorbije jaren de grootste groeipijlers van de reclame. Vaak stegen hun inkomsten uit reclame met dubbelcijferige percentages. Dat zal dit jaar echter wellicht niet langer het geval zijn.’

Uit ramingen van eMarketer blijkt dat Google in de Verenigde Staten dit jaar nog 39,58 miljard dollar reclame-inkomsten zal genereren. Dat zou tegenover vorig jaar een daling met 5,3 procent vertegenwoordigen.

‘Daarmee zouden de reclame-omzetten van Google voor de allereerste keer in de geschiedenis een terugval laten optekenen,’ aldus eMarketer. ‘Het aandeel van het bedrijf in de Amerikaanse digitale reclamemarkt zou daardoor van 31,6 procent naar 29,4 procent inkrimpen.’

Ook de voorbije jaren boekte Google een kleinere groei dan de gemiddelde Amerikaanse digitale reclamemarkt. YouTube zou nog wel een groei kennen, maar dat zou het verlies aan zoekreclame niet kunnen compenseren.

Voorsprong

‘Daarmee zal Google een verder gedeelte van zijn voorsprong op zijn directe concurrenten moeten opgeven,’ zegt Forbes nog. ‘Amazon en Facebook zullen immers een verdere groei blijven kennen.’

De reclame-inkomsten van Facebook zullen volgens eMarketer met 4,9 procent oplopen tot 31,43 miljard dollar. Het marktaandeel van het bedrijf zou daarmee tot 23,4 procent stijgen. De inkomsten van Amazon zouden anderzijds met 23,5 procent toenemen tot 12,75 miljard dollar. Daarmee zou de digitale retailer een marktaandeel van 9,5 procent opbouwen.

Source: Forbes


Gelijkaardige artikels


Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    31.774.394
  • Aantal
    doden
    975.040
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    106.887
  • Aantal
    doden
    9.959
Biden vs Trump
AMERIKAANSE VERKIEZINGEN
Volg het hier LIVE elke dag
Logo Business AM

Business AM | Stocks