Gigantisme? Er zijn 40.000 beursgenoteerde bedrijven in de wereld; de top 100 neemt 30 procent van alle waarde voor zijn rekening

Het Amerikaanse technologiebedrijf Apple overschreed eerder deze week de 3.000 miljard dollar aan beurswaarde. Ter vergelijking: het is daarmee meer waard dan Walmart, Disney, Netflix, Nike, Exxon Mobil, Coca-Cola, McDonald’s, AT&T, Goldman Sachs, Boeing, IBM en Ford… gecombineerd. Mocht men 3.000 miljard biljetten van een dollar op elkaar stapelen dan zou men een afstand van 325.000 km overbruggen. Dat is 60.000 km minder dan de afstand die de aarde van de maan scheidt.

Is Apple een alleenstaand geval? Helemaal niet. De zes rijkste personen ter wereld zagen hun vermogen vorig jaar met het astronomische bedrag van 266 miljard dollar aanzwellen. Dankzij de explosie van ongelijkheid als gevolg van de stijgende financiële waarderingen. 

In dat verband komt de Franse zakensite BFM Business met een aantal interessante cijfers.

30% van de totale waarde van 40.000 beursgenoteerde ondernemingen wereldwijd concentreert zich in de top 100

  • De totale waardering van de 40.000 beursgenoteerde ondernemingen in de wereld heeft begin 2022 ruim 120.000 miljard dollar bereikt. 
  • In de rangschikking van de 100 grootste beursgenoteerde bedrijven naar waarde wereldwijd bevinden zich 64 Amerikaanse en 10 Chinese ondernemingen.  De VS hebben 8 ondernemingen in de top 10 en 14 in de top 20.
  • 30% van deze waarde is geconcentreerd bij 100 groepen (Apple, Microsoft, LVMH, enz.)
  • De top 100 wint meer aan waarde dan de rest van de beursgenoteerde ondernemingen.
  • 7 Amerikaanse techbedrijven (Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Tesla, Facebook en Nvidia) zijn 11.888 miljard dollar waard. Dat is 3.475 miljard dollar meer dan eind december 2020. Zij zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft (54%) van de stijging van de waardering van de 100 grootste kapitalisaties ter wereld.

Als gevolg daarvan zijn de beurswaarderingen erg verschillend. Zo is Apple is 30 keer zijn winst waard, vergeleken met 22 keer voor een bedrijf dat in de S&P500 noteert. Die index houdt rekening met de 500 grootste Amerikaanse bedrijven. Een Franse kmo zou voor amper 5 keer de winst van eigenaar veranderen.

Gigantisme

Deze cijfers bevestigen nogmaals wat de Vlaamse econoom Geert Noels in zijn boek ‘Gigantisme’ (2019) beschrijft. Bedrijven die op vrij korte tijd uitgroeien tot mega-ondernemingen en die activiteiten, sectoren én de mondiale economie domineren.

Deze ondernemingen profiteren niet enkel van de toegang die ze hebben tot goedkoop geld. Ze hebben ook preferentiële toegang tot beleidsmakers en politici. Door intens lobbywerk krijgen ze dan regels goedgekeurd die vaak door die ondernemingen zelf zijn geschreven. Volgens Steen Jakobsen van de Deense Saxo Bank besteden politici traditioneel 1% van hun tijd aan kmo’s en 99% aan beursgenoteerde bedrijven. Ook gaat 95% van het door banken ter beschikking gestelde krediet naar beursgenoteerde bedrijven. Kmo’s mogen de resterende 5% onder zich verdelen.

Er is dus sprake van een geglobaliseerde elite die ondanks of net dankzij de pandemie steeds rijker is geworden, terwijl kmo’s lokaal in vele landen met moeite het hoofd boven water kunnen houden.

(jvdh)

Meer