General Motors en Honda kondigen productie van betaalbare elektrische wagens aan: samenwerking wil Tesla naar de kroon steken

De Amerikaanse autofabrikant General Motors en diens Japanse sectorgenoot Honda Motor zetten een samenwerking op voor de productie van een reeks betaalbare elektrische wagens. De samenwerking, die over vijf jaar operationeel moet zijn, ambieert een productie van miljoenen exemplaren, waarmee de twee partners het marktleiderschap van het Amerikaanse concern Tesla willen uitdagen.

Dat hebben General Motors en Honda aangekondigd. Financiële details over de investeringen in het nieuwe project werden niet meegedeeld.

Betaalbare wagens

De productie van de nieuwe vloot elektrische wagens zal gebeuren op basis van een nieuw platform dat door de twee bedrijven gezamenlijk wordt ontwikkeld. Met het project bouwt de samenwerking verder op de plannen van General Motors om over twee jaar met de productie van twee elektrische SUV-types voor Honda – de modellen Prologue en Acura – van start te gaan.

De autofabrikanten beklemtoonden dat de nieuwe samenwerking gericht is op de bouw van betaalbare elektrische wagens. De alliantie heeft onder meer betrekking op de productie van compacte crossovers die op de Ultium-batterijtechnologie van General Motors beroep zal doen.

“Compacte crossovers vormen met een verkoop van meer dan 13 miljoen exemplaren per jaar momenteel het meest succesvolle segment van de wereldwijde autoproductie”, beklemtonen de twee constructeurs. 

Mary Barra, de topvrouw van General Motors, voerde aan dat de wagens op de markt zullen worden gebracht tegen een prijs die onder het niveau van het elektrische SUV-type Chevrolet Equinox – 30.000 dollar – zal blijven.

Barra beklemtoonde dat de autobouwers hiermee betaalbare wagens aan de consument zullen aanbieden. Daarbij mikken General Motors en Honda op een brede klantenbasis, waarmee het samenwerkingsverband uiteindelijk hoopt Tesla in verkoopcijfers achter zich te kunnen laten.

“General Motors heeft een bijzonder belangrijke doel”, voerde Barra aan. “Tegen het midden van dit decennium willen wij de grootste verkoper van elektrische wagens in de Verenigde Staten zijn geworden. Maar om die ambities waar te kunnen maken, is een portfolio van modellen nodig.”

Barra merkte daarbij op dat General Motors een breed aanbod aan kleine of grote elektrische wagens op de markt wil brengen.

Waterstof

Toshihiro Mibe, topman van Honda, benadrukte dat de twee bedrijven met het nieuwe initiatief verder bouwen op hun bestaande technologische samenwerking.  

De Japanse autofabrikant heeft onder meer een belang in Cruise, een dochteronderneming van General Motors die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van zelfrijdende wagens. De twee bedrijven ontwikkelen samen het autonome elektrische voertuig Cruise Origin.

General Motors en Honda hebben daarnaast in Brownstown in de Amerikaanse staat Michigan tevens een joint-venture die actief is in de ontwikkeling en productie van brandstofcelsystemen op waterstof.

De bedrijven kondigden bovendien aan een toekomstige samenwerking rond batterijtechnologie voor elektrische voertuigen te zullen bespreken. Dat moet tot belangrijke kostenbesparingen leiden. 

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.