De 112 jaar oude autobouwer General Motors (GM) krijgt een belang van 11 procent in Tesla’s kleine broertje Nikola, ter waarde van 2 miljard dollar. In ruil bouwt GM de eerste waterstoftruck van Nikola.
De Badger zou moeten klaar zijn tegen eind 2022. Beleggers reageren erg tevreden op het nieuws. Nikola doet er voorbeurs bijna 50 procent bij, GM houdt het iets bescheidener met 7,6 procent winst.
De beurs reageert zo euforisch op dat nieuws omdat dit het eerste echte concrete productienieuws is van Nikola. De bouwer van elektrische auto’s was al een ongelooflijke hype op de beurs, maar heeft tot nu toe nog geen product en draait dus nog geen cent omzet. Het was ook niet helemaal duidelijk wanneer Nikola zijn grote plannen, want die waren er wel, ten uitvoer zou brengen.
Eindelijk perspectief
De laatste maanden klonk er wat gemor van beleggers over de onbestaande vooruitzichten, maar met deze deal komt er voor het eerst wat perspectief. En als vanouds springt de beurs daar wild op, zeker nu er een ervaren constructeur als GM in het verhaal komt.
‘Hiermee krijgen we meteen decennia aan kennis van ontwikkeling en levering aan boord’, zegt Nikola-CEO Trevor Milton in een mededeling. ‘Het zal het vertrouwen van beleggers zeker ten goede komen.’
Tesla
De samenwerking met General Motors maakt ook dat Nikola eindelijk echt de concurrentie kan aangaan met Tesla. Het aandeel van de producent van elektrische wagens gaat 15 procent lager voorbeurs, al heeft dat laatste voor een groot deel ook te maken met een gemist zitje in de S&P500-beursindex.
Nikola noteert sinds twee maanden op de beurs en staat ondertussen ongeveer op hetzelfde niveau als bij zijn beursgang, maar zag zijn aandeel in tussentijd schommelen met pieken tot meer dan 100 procent.