Uit onderzoek van het sociale medium Linkedin blijkt dat het overgrote deel van de Gen Z’ers (geboren na 1996) bereid is ontslag te nemen als de morele waarden van het bedrijf waar ze voor werken niet overeenstemmen met hun persoonlijke. Business AM spreekt hierover met Peggy De Prins, Academisch directeur van de master in Human Resource Management aan de Antwerp Management School.
Beluister het volledige interview met Peggy De Prins hier:
Een opvallende constatering?
- “Nee, het verbaast mij niets”, zegt De Prins. “Kijk maar naar de krapte van de arbeidsmarkt vandaag de dag, waardoor zowel gesettelde werknemers als jonge kandidaten selectiever kijken naar mogelijke werkgevers”.
- De lage werkloosheid en daardoor een krappe arbeidsmarkt werkt voordelig voor veel werknemers, stelt de Prins. “Vooral die krappe arbeidsmarkt is een belangrijke constatering om van baan te durven veranderen. Toen ik ergens midden jaren negentig zelf zocht naar werk, was er een hoge werkloosheid. Mijn generatie was vooral blij om überhaupt een job te kunnen vinden. Dat is nu wel anders”.
- “Het zoeken naar die unieke overeenkomst tussen de eigenwaarde en die van de organisatie is een belangrijke filter voor een hoop kandidaten. Uit onderzoek weten we dat die overeenkomst met de bedrijfscultuur een grote voorspellende waarde heeft voor retentie. Dat mensen langer bij willen blijven bij hun werkgever”.
Oudere generatie
- De oudere generatie werknemers hecht ook een groot belang aan de morele waarden van het bedrijf waar ze voor werken. Echter weet die generatie een realistischere beoordeling te maken, zegt De Prins. “De oudere generatie kan veel beter inschatten wat een bepaalde filter betekent en hoe belangrijk die is”.
- “De oudere generatie denkt ‘misschien ben ik niet 100 procent tevreden, maar wanneer ik voldoening haal uit mijn job, geeft mij dat voldoende reden om te blijven’. Een ruimere filter dus”.