Gen Z reist meer dan boomers ondanks klimaatzorgen

Gen Z reist meer dan boomers ondanks klimaatzorgen
Zoomer op een luchthaven – Getty Images

Key takeaways

  • Gen Z vliegt vaker dan de babyboomers.
  • Jongere reizigers verwachten dat de kosten van het vliegen worden opgevangen door de belastingbetaler in plaats van dat ze worden doorgerekend in hogere ticketprijzen.
  • Minder dan één op de twintig reizigers kiest ervoor om de impact van zijn vlucht op het milieu te compenseren.

3 op 4 Britse jongeren vlogen het afgelopen jaar

Ondanks dat Gen Z-reizigers vaak aangeven dat ze veel belang hechten aan de impact van hun gedrag op het klimaat, vliegen ze vaker dan babyboomers. Uit een recent onderzoek van de Civil Aviation Authority (CAA) bleek dat bijna 75 procent van de Britten tussen 18 en 34 jaar het afgelopen jaar een vlucht nam, vergeleken met iets meer dan de helft van de 55-plussers. Deze trend suggereert een mogelijke ontkoppeling tussen de milieuwaarden die Gen Z uitspreekt en hun reiskeuzes.

Interessant is dat jongere reizigers eerder verwachten dat hogere vliegtarieven worden opgevangen door de belastingbetaler dan dat ze worden weerspiegeld in hogere ticketprijzen voor inspanningen om het milieu te beschermen. Twee vijfde van de zogenaamde zoomers verwacht nog vaker te vliegen in het komende jaar, een percentage dat twee keer zo hoog is als dat van babyboomers. De CAA-enquête benadrukte ook dat hoge tarieven het belangrijkste obstakel zijn voor jongeren onder de 35 jaar om te reizen.

Strijdige meningen over klimaatverandering

Deze bevinding staat in contrast met andere onderzoeken waarin Gen Z wordt afgeschilderd als zeer bezorgd over klimaatverandering, waarbij persoonlijke ervaringen mogelijk voorrang krijgen boven een bredere impact op het milieu. Uit een onderzoek van Deloitte van vorig jaar bleek bijvoorbeeld dat 46 procent van de respondenten tussen 18 en 34 jaar bereid was om van baan te veranderen vanwege de bezorgdheid over het klimaat en dat 25 procent hun relatie met bedrijven had veranderd op basis van duurzaamheidspraktijken.

De enquête geeft aan dat minder dan één op de twintig reizigers ervoor kiest om de milieu-impact van hun vluchten te compenseren en dat slechts de helft dit vrijwillig doet. Terwijl een derde van de oudere consumenten aangaf open te staan voor het doorberekenen van klimaatkosten in de ticketprijs, verwierp Gen Z dit idee grotendeels en pleitte in plaats daarvan voor overheidsfinanciering van milieu-initiatieven binnen de luchtvaartsector.

Vertrouwen in de luchtvaartindustrie

Hoewel ze zich minder zorgen maken over klimaatverandering dan oudere generaties, hebben Gen Z reizigers meer vertrouwen in de toewijding van de luchtvaartindustrie om milieukwesties aan te pakken. Bijna 60 procent gaf aan vertrouwen te hebben in het vermogen van de sector om duurzaamheidsuitdagingen aan te pakken, een gevoel dat gedeeld werd door minder dan de helft van de babyboomers.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00