Amerikaanse bedrijven ontslaan steeds meer Gen Z-werknemers


Key takeaways

  • 60 procent van de werkgevers zegt dat ze Gen Z-werknemers weer zullen laten gaan.
  • Werkgevers hebben kritiek op de werkethiek, betrouwbaarheid en communicatievaardigheden van Gen Z-werknemers..
  • Sommige werkgevers zien echter voordelen in Generatie Z en bieden flexibele werktijden en thuiswerkopties.

Een groeiend aantal Amerikaanse bedrijven laat Gen Z-werknemers die ze onlangs hebben aangenomen gaan. Volgens een grootschalig onderzoek van het data-analyseportaal “Intelligent.com” zegt 60 procent van de ondervraagde werkgevers dat te hebben gedaan. De bedrijven schrijven het gedrag van deze jongere werknemers toe aan stereotypen die draaien om degenen die geboren zijn tussen 1996 en 2010.

In het onderzoek bekritiseerden de ondervraagde werkgevers de werkethiek, betrouwbaarheid, veerkracht en communicatievaardigheden van Gen Z-werknemers. Dit wordt ook weerspiegeld in de verklaringen van loopbaanadviseurs, die opmerken dat veel jonge afgestudeerden praktische ervaring en zachte vaardigheden missen in tegenstelling tot hun theoretische kennis van hun studie.

Kritiek op Gen Z

De onderzoeksresultaten schetsen een negatief beeld van Generatie Z, waarbij 75 procent van de werkgevers hun ervaring met Gen Z-werknemers als onbevredigend beoordeelt. Meer dan de helft van de respondenten beschreef jonge werknemers als ongemotiveerd, terwijl nog eens 39 procent problemen met communicatievaardigheden en 46 procent hun houding als “onprofessioneel” bestempelde. Zelfs de kledingstijl van veel jongere werknemers werd vaak bekritiseerd, met crop tops, pyjamabroeken en minirokjes als voorbeelden.

Andere meningen

Deze kritiek op Gen Z is ook terug te vinden in de uitspraken van hogeschooldocenten die een gebrek aan werkethiek en verantwoordelijkheidsgevoel melden op platforms zoals Reddit. Maar niet alle werkgevers delen deze negatieve mening. Scott Baradell, CEO van een marketingbedrijf uit Dallas, ziet Gen Z als een voordeel voor het bedrijfsleven, omdat ze op zoek zijn naar meer dan alleen een baan, ze willen een verschil maken.

Karla Trotman, oprichter van een bedrijf uit Pennsylvania, is het daarmee eens. Ze benadrukt de noodzaak om tegemoet te komen aan de behoeften van de jongere generatie door flexibele werktijden en thuiswerkopties aan te bieden. Carrièreadviseur Huy Nguyen adviseert jonge werknemers om initiatief te tonen, goede vragen te stellen, feedback te vragen en een positieve houding aan te nemen om een goede reputatie op te bouwen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.