Geen politiek, religie of gezondheid meer in gepersonaliseerde Facebook-reclame

Gebruikers van de socialenetwerksites Facebook en Instagram zullen geen gepersonaliseerde reclame meer krijgen over bepaalde gevoelige onderwerpen, zoals seksuele geaardheid en politieke voorkeuren. Dat bericht persbureau Belga. Het gaat om een grote verandering in het advertentiebeleid van Meta – de nieuwe naam van Facebook Inc.

“We willen beter beantwoorden aan de veranderende verwachtingen van de gebruikers over de methoden van de adverteerders”, aldus vicedirecteur bevoegd voor reclame, Graham Mudd. 

Het bedrijf heeft de laatste tijd veel kritiek gekregen, onder meer over het feit dat het geld primeert op het welzijn van de gebruikers.  

In 2020 haalde Facebook een omzet van 84 miljard dollar, voornamelijk door advertentie-inkomsten. Adverteerders kunnen zeer gericht reclame naar gebruikers sturen, gebaseerd op hun interesses. In een blogpost gaf Meta voorbeelden van reclamecampagnes die niet meer welkom zijn op zijn platformen, zoals “bewustzijn rond longkanker”, “Werelddiabetesdag”, “LGBT-cultuur”, “Joodse feestdagen” of politieke voorkeuren en sociale kwesties. De verandering gaat in vanaf 19 januari. 

Kogelvrije vesten

Het bedrijf wil zo vermijden dat organisaties de categorieën in kwestie misbruiken en bijvoorbeeld mensen aanmoedigen om foute of gevaarlijke dingen te doen omdat ze homoseksueel of moslim zijn, of omdat ze aan een bepaalde ziekte lijden. In januari onthulde de website Tech Transparency Project dat leden van extreemrechtse groepen voor de bestorming van het Amerikaanse Capitool reclame aangeboden kregen over wapenholsters of kogelvrije vesten. 

De Amerikaanse autoriteiten beschuldigden Facebook er in 2019 ook van immoadvertenties toe te laten die mensen met een andere huidskleur, gezinnen met kinderen, vrouwen of mensen met een handicap uitsluiten.

Meer
door businessam.be
Mijn Volglijst

Update: EBA: Europese banken staan er beter voor

04/12/2021 10:54

(ABM FN-Dow Jones) De grootste Europese banken hebben hun solvabiliteit, winstgevendheid en liquiditeit zien stijgen. Dit bleek vrijdag uit de laatste transparantie-oefening van de Europese bankautoriteit EBA.

Aan het einde van het tweede kwartaal stond de CET 1 ratio van de120 deelnemende banken op 15,8 procent. Dat is 0,8 procentpunt meer dan medio 2020. Fully loaded steeg het percentage van 14,7 naar 15,5 procent.

Lees meer...
Markten
Lees meer...
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20