Geen miljoenenbedragen dit jaar op de Japanse tonijnveiling: ‘Het is tijd voor zelfbeheersing’

Ook de traditionele nieuwjaarsveiling van tonijn in Tokio werd overschaduwd door COVID-19. Normaal is het een gigantisch pr-evenement waar restauranteigenaars opbieden tot miljoenenbedragen om de beste vis te bemachtigen. De pandemie halveerde de prijs van tonijn, en zonder bezoekers was er weinig spektakel te bespeuren.

De duurste vis van de dag – een 208 kilo zware blauwvintonijn – werd door een onbekende bieder gekocht voor 20,84 miljoen yen (164.000 euro). Dat is slechts een fractie van de miljoenen euro die sushi-tycoon en zelfverklaarde ’tonijnkoning’ Kiyoshi Kimura de afgelopen jaren heeft betaald. In 2019 had hij een recordbedrag veil van omgerekend 2,7 miljoen euro voor een vis van 278 kilogram.

Reclamestunt

Kimura gebruikt die aankopen elk jaar om reclame te maken voor zijn keten van sushirestaurants. Na het winnen van de veiling brengt hij zijn miljoenenaanwinst naar één van zijn restaurants, waar hij de gespierde vis theatraal fileert met een samoeraizwaard. Daarna biedt hij het aan zijn klanten aan zonder enige meerkost, allemaal voor het oog van de massaal aanwezige cameralui.

Dit jaar wou hij echter terughoudend zijn, omdat de pandemie zoveel leed heeft veroorzaakt in de horeca. ‘Dit jaar heb ik niet het hoogste bod geplaatst omdat het een tijd is voor zelfbeheersing’, vertelde Kimura op een geïmproviseerde persconferentie. ‘ Het zou niet gepast zijn om nu een feestje te organiseren.’

De veiling op de Toyosu-vismarkt, ook wel eens het ‘Wall Street van de vis’ genoemd, vindt elk jaar plaats kort na nieuwjaar. Het bieden gebeurt er nog op de traditionele manier, met het opsteken van de hand. De veiling vindt normaal gezien plaats onder massale belangstelling, ondanks het vroege uur (de tonijn gaat voor zonsopgang onder de hamer). Dit jaar waren er echter geen toeschouwers toegelaten.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20