Geen brug of tunnel tussen Schotland en Noord-Ierland

Er komt tot nader order geen brug of tunnel tussen Schotland en Noord-Ierland. De constructie zou met bijzonder zware technische uitdagingen en heel hoge kosten worden geconfronteerd. Dat is de conclusie van een rapport van transportexpert Peter Hendy, die door de Britse overheid was gevraagd om de eventuele aanleg van nieuwe verbindingen tussen de verschillende delen van het Verenigd Koninkrijk te onderzoeken.

Hendy heeft echter geconcludeerd dat een plan om Schotland en Noord-Ierland – door de Ierse Zee gescheiden – met elkaar te verbinden, momenteel niet levensvatbaar is.

Onuitvoerbaar

De Britse regering zou de aanbevelingen van Hendy aanvaarden, hoewel de Britse premier Boris Johnson zich in het verleden nochtans vaak als een voorstander van een vaste verbinding tussen Groot-Brittannië en Noord-Ierland had opgeworpen.

“Peter Hendy sluit niet uit dat de verbinding in de toekomst wel levensvatbaar zou kunnen blijken, maar op dit moment zou een dergelijk project volgens hem bijzonder veel geld kosten en technisch moeilijk uit te voeren zijn”, merkt de Britse omroep BBC op.

Plannen voor een soort verbinding tussen Noord-Ierland en Schotland gaan terug tot het laatste decennium van de negentiende eeuw. De Democratic Unionist Party (DUP), een van de unionistische politieke partijen in Noord-Ierland, had het idee in zijn verkiezingsprogramma halverwege het voorbije decennium nieuw leven ingeblazen.

De partij spiegelde zich daarbij aan de verbinding van 54 mijl – met de combinatie van een brug en een tunnel – door de delta van de Pearl River tussen Hongkong en Zhuhai in China.

Boris Bridge

Ook Brits premier Boris Johnson had de brug als een bijzonder interessant idee omschreven. Omwille van zijn ondersteuning kreeg het project zelfs de spotnaam ‘Boris Bridge’ mee.

Volgens sommige deskundigen zou de aanleg van de verbinding ongeveer 15 miljard pond zou kosten. Anderen noemden een investering van minstens 20 miljard pond een conservatieve schatting.

Er werden voor de verbinding twee mogelijke routes gesuggereerd. De plannen maakten gewag van een traject tussen Portpatrick en Larne, terwijl een alternatief Campbeltown met de kust van Antrim zou connecteren.

Een andere oplossing was de bouw van drie tunnels, met een rotonde, onder de Ierse Zee om Schotland en Noord-Ierland met elkaar te verbinden.

In september al had Nichola Mallon, minister van Infrastructuur van Noord-Ierland, echter te kennen gegeven dat de plannen zouden worden opgeborgen. Zij wees erop dat met een bedrag van 20 miljard pond veel nuttiger investeringen voor de betrokken gemeenschappen zouden kunnen worden gedaan.

(lb)

Meer