Chinese autoreus Geely wil tegen 2025 elektrische wagens zonder stuur of rempedalen afleveren

China’s grootste particuliere autobouwer heeft een ambitieus doel voor de elektrificatie van zijn vloot vooropgesteld.

Tegen 2025 wil de Chinese autobouwer Geely dat zeker 40 procent van zijn auto’s volledig of gedeeltelijk wordt aangedreven door elektrische batterijpakketten. Dat zei CEO Gan Jiayue zondag. De autotitaan bezit Volvo Cars en is de grootste aandeelhouder van autoconcern Daimler. Eerder dit jaar kondigde Volvo al aan dat het tegen 2030 enkel nog elektrische wagens wil produceren.

Om deze ambities vorm te geven, zet Geely een enorm onderzoeksbudget opzij. De autobouwer zal maar liefst 150 miljard yuan, ofwel 24,3 miljard dollar inzetten voor het onderzoek naar efficiënte elektrificatie. Daarbij zal er vooral speciale aandacht uitgaan naar de ontwikkeling van een zelfrijdende technologie van niveau 5, ofwel de hoogst mogelijke graad van autonomie. Dat rapporteert de Hongkongse krant South China Morning Post.

Geen stuur of gaspedalen

Geely wil uiteindelijk voice commands invoeren voor zijn voertuigen, maar ook andere smartfuncties zoals valetparking en automatische navigatie. Die diensten zijn steeds minder zeldzaam aan het worden op de automarkt in China, waar vooral jongere klanten ze almaar vaker als vanzelfsprekende functies zien.

De ultieme goal voor Geely is echter de invoering van het eerder vernoemde niveau vijf-systeem, ofwel de “level-5 full driving automation”, waarbij een auto volledig zonder mensen rijdt. Voertuigen met die functie zouden zelfs zonder stuur, rem- of gaspedalen verkocht worden door Geely. Dat is ambitieus, want momenteel is L4, een versie die wel nog een stuur vereist, volledig in ontwikkeling binnen China’s elektrische autosector.

Met L4 zouden voertuigen grotendeels zonder menselijk ingrijpen kunnen rijden op rurale wegen met weinig verkeer, maar ook op snelwegen.

Competitieve markt en gretige regelgevers

Geely, traditioneel een van de meest dominante autobouwers van China, wordt de laatste jaren serieus uitgedaagd door opkomende spelers die fors inzetten op elektrische wagens. Vooral de driekoppige dreiging die autobouwers NIO, Xpeng en Li Auto vormen, baart Geely zorgen.

Het autoconcern met een marktwaarde van 256 miljard dollar investeert via zijn dochterondernemingen reeds in de elektrificatie van voertuigen, maar levert zelf nog grotendeels auto’s met een verbrandingsmotor af. De Zwitserse bank UBS verwacht dat 60 procent van alle nieuwe wagens op de Chinese wegen tegen 2030 elektrisch zullen zijn.

Geely moet ondertussen opletten dat het bedrijf niet het doelwit wordt van gretige Chinese regelgevers. In juni slikte het bedrijf een plan in om een beursgang van 3 miljard dollar in Shanghai uit te voeren. De Chinese overheid had namelijk net een nieuwe definitie ingevoerd voor de soort “technologie” en “innovatie” die in aanmerking kwam voor een beursgang. Voorlopig blijft Geely dus op de Hongkongse beurs rondhangen.

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.