Geëlektrificeerde wegen antwoord op bereikvrees autobestuurder

Geëlektrificeerde wegen antwoord op bereikvrees autobestuurder
Geëlektrificeerde wegen herbergen verscheidene voordelen. – Chalmers Tekniska Högskola

Geëlektrificeerde wegen kunnen een belangrijke impact hebben op de realisatie van een duurzame mobiliteit. De infrastructuur zou immers de bereikvrees, die bij vele autobestuurders de aankoop van een elektrische wagen tegenhoudt, kunnen wegnemen. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de Chalmers Tekniska Högskola in de Zweedse stad Göteborg, gebaseerd op een analyse van de rijpatronen meer dan vierhonderd personenwagens in het autoverkeer in Zweden en een aantal andere Europese landen.

De onderzoekers voegen eraan toe dat geëlektrificeerde wegen tevens het gebruik van kleinere batterijen zouden toelaten. Daardoor zouden de kosten van elektrische wagens gevoelig kunnen worden verminderd.

Kostprijs

De onderzoekers wijzen erop dat verschillende landen – Zweden, Denemarken en Duitsland – tests met geëlektrificeerde wegen uitvoeren. “Daarbij worden de batterijen van bewegende voertuigen opgeladen door een elektrische infrastructuur die in de wegbedekking of naast de rijbaan is ingebouwd”, werpt onderzoeksleider Sten Karlsson, professor natuurkunde aan de Zweedse hogeschool, op.

“Ook zouden de wagens met bovenleidingen, vergelijkbaar met de voeding van trams of treinen, kunnen worden opgeladen”, benadrukt Karlsson. “Elk van deze methodes zorgt ervoor dat de voertuigen niet hoeven halt te houden om hun batterijen op te laden. Hierdoor zal er minder behoefte zijn om in de elektrische wagens grotere batterijen in te bouwen.”

Volgens de onderzoekers zouden geëlektrificeerde wegen de noodzakelijke omvang van de batterijen met 70 procent kunnen verminderen. Dit kan een belangrijke hinderpaal voor een verdere introductie van elektrische wagens uit de weg ruimen. De batterij vormt immers een belangrijke pijler van de kostprijs van een elektrische auto.

“Maar de geëlektrificeerde wegen kunnen ook helpen om bij vele autobestuurders de bereikvrees te overwinnen”, merkt Karlsson op. “Vele bestuurders van elektrische wagens maken zich immers zorgen over de afstand die hun voertuig kan afleggen vooraleer de batterij opnieuw moet worden opgeladen.”

“De toepassing van geëlektrificeerde wegen zou bovendien de behoefte aan grondstoffen voor batterijen kunnen beperken”, zegt de wetenschapper. “Hierdoor zou de kostprijs van de elektrische wagen nog verder kunnen worden verminderd.”

Piekverbruik

Uit de resultaten van de Zweedse studie blijkt dat de aanleg van geëlektrificeerde wegen op 25 procent van de drukste routes in Europa, gekoppeld aan thuisladen, een optimale combinatie zou vormen. Daarbij zou de kostprijs van de autobatterijen mogelijk met twee derde kunnen worden verminderd.

Het gebruik van geëlektrificeerde wegen zou daarenboven volgens de onderzoekers tevens hoge pieken in de vraag naar elektriciteit kunnen afvlakken. “Vele automobilisten hebben immers de gewoonte om hun elektrische auto na het werk, tijdens de avond en de nacht, thuis op te laden”, werpen de wetenschappers op.

“Dit betekent voor het elektriciteitsnet een bijzonder zware belasting”, verduidelijkt Karlsson. Wanneer echter de oplaadactiviteit over de hele dag kan worden gespreid, zal de piekbelasting sterk kunnen worden verminderd.”

Wel waarschuwen de wetenschappers dat het systeem met geëlektrificeerde wegen niet in alle omstandigheden even goed zou werken. “Onder meer moet worden vastgesteld dat eigenaars van elektrische wagens in landelijke gebieden zwaardere batterijen zullen moeten gebruiken dan chauffeurs in stedelijke regio’s”, werpen de onderzoekers op.

Op het platteland zou de sterkte van de autobatterij volgens hen bijna 20 procent hoger moeten liggen dan in de stad.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00