Volkswagen voert investeringen in elektrische mobiliteit verder op

De Duitse autobouwer Volkswagen Group heeft voor de volgende vijf jaar een investeringsbudget van 180 miljard euro voorzien. Dat betekent een stijging met 13 procent tegenover de eerdere planning. Een groot deel van die middelen zal worden ingezet om de concurrentie met de Amerikaanse autogroep Tesla op de markt voor elektrische wagens op te voeren. Dat heeft Oliver Blume, topman van de Volkswagen Group, gezegd.

Waarom is dit belangrijk?

Bijna 70 procent van de investeringen die de Volkswagen Group, de grootste autofabrikant van Europa, voor de volgende vijf jaar heeft gereserveerd, zullen worden toegewezen aan de ontwikkeling van elektrische voertuigen en software. Daarmee maakt de Duitse constructeur het belang van een snelle overstap naar elektrische mobiliteit duidelijk. In het vorige investeringsplan was 56 procent van het totale budget aan elektrische voertuigen en software toegewezen.

Strategische doelstellingen: Dit jaar wordt volgens Oliver Blume bij Volkswagen een beslissende periode voor de uitvoering van de strategische doelstellingen die het bedrijf naar voor heeft geschoven.

  • Eind vorig jaar had de Duitse autofabrikant de beslissing over de nieuwe investeringsdoelen nog uitgesteld.
    • De constructeur had toen gewezen op een gebrek aan zichtbaarheid, veroorzaakt door de uitbraak van de oorlog in Oekraïne en aanhoudende haperingen in de toeleveringsketens.
    • Blume is onder druk gekomen om meer duidelijkheid te creëren over de strategische prioriteiten die bij Volkswagen worden gesteld.
  • Een groot deel van de investeringen gaat naar de uitbouw van een grote capaciteit voor de productie van batterijen.
    • Daarbij wil Volkswagen alleen al in Europa zes fabrieken bouwen. Een beslissing over de inplanting van een gigafactory in Canada is al genomen.
    • Daarnaast wil de Duitse constructeur ook voldoende financiële middelen reserveren om ervoor te zorgen dat de toegang tot de grondstoffen die zijn vloot elektrische wagens van energie moeten helpen voorzien, is gegarandeerd.
    • Dochterbedrijf PowerCo, fabrikant van batterijen, zal tegen het einde van dit decennium een verkoop van meer dan 20 miljard euro moeten genereren.
  • Verder werd aangevoerd dat Volkswagen ook in China, de grootste markt van de Duitse autofabrikant, wil investeren om zijn concurrentievermogen te versterken.
  • Daarnaast geeft Volkswagen aan dat ook de investeringen in verbrandingsmotoren zullen worden opgedreven. Daarmee wil het bedrijf anticiperen op de strengere emissieregels die midden dit decennium in de Europese Unie zullen worden ingevoerd.

Bedrijfsrendement: Volkswagen maakte eerder dit jaar al bekend dat de omzet dit jaar met 15 procent zal stijgen.

  • Daarbij werd tevens een bedrijfsrendement van 8,5 procent, dankzij volle orderboeken en een betere toegang tot halfgeleiders, in het vooruitzicht gesteld.
  • Eind dit decennium moeten elektrische wagens bij Volkswagen 50 procent van de wereldwijde verkoop vertegenwoordigen. Voor het midden van dit decennium wordt al een aandeel van 20 procent verwacht.
  • Er worden ook inspanningen gedaan om de prestaties van Cariad, de softwaredivisie van Volkswagen, te verbeteren.
    • Cariad werd opgezet onder voormalig topman Herbert Diess, maar wordt door budgetoverschrijdingen geplaagd en is in de realisatie van zijn doelstellingen achterop geraakt.
    • De divisie realiseerde vorig jaar een omzet van 800 miljoen euro, maar diende daarbij ook een verlies van 2,1 miljard euro te melden.

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.